Samarbete runt högisoleringstransporter i ambulansflygplan
Transportbehovet kan uppstå vid misstanke om, eller bekräftad smittsam allvarlig sjukdom, där sjukhuset som initialt tagit emot patienten, inte har tillräckliga egna resurser för vård och behandling. Exempel på sjukdomar som kan transporteras är blödarfebrar som ebolavirussjukdom eller Krim-Kongo hemorragisk feber.
– Det är mycket sällsynt med den här typen av sjukdomsfall i Sverige, men när behovet uppstår är det avgörande att transportmomentet är en väl inarbetad del av vårdförloppet. Därför är det viktigt att utveckla metoder för transporter av den här typen av patienter, säger David Ekqvist, specialistläkare och ansvarig högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping.
– Vi är glada för möjligheten att fördjupa samarbetet med en av våra medlemsregioner runt ytterligare ett av Sveriges specialistteam. Med våra ambulansflygplan har vi förmågan och en nationell resurs, som i grunden är redan är förberedd för utveckling av den här typen av transporter, säger Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.
Permanent transportresurs
Syftet är att permanent inrätta en transportresurs med ambulansflyg för patienter i behov av högisoleringsvård och att fungera som en nationell resurs för högisoleringstransporter.
Flygplanstypen Pilatus PC-24 som används av Svenskt Ambulansflyg rymmer transportkuvös av modellen EpiShuttle, vilket är den modell som högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping använder för säker transport av smittsamma patienter. Kuvösen EpiShuttle har provats för ombordlyft av Pilatus Aircraft Ltd. https://www.pilatus-aircraft.com/en/news-events/story/epishuttle-isolation-unit-for-medevac-aircraft
Gemensamt arbete
Projektet är under uppstart och inleds med ett gemensamt konfigurationsarbete runt transportkuvös EpiShuttle och övrig utrustning. Därefter följer ett arbete för utveckling av ramar och riktlinjer för transportteamet vid Infektionskliniken och för medarbetare vid Svenskt Ambulansflyg. Projektet innefattar såväl initial transportövning som årliga träningstillfällen.
Utvecklingsarbetet av förbättrade möjligheter till högisoleringstransporter sker under projektledning av Folkhälsomyndigheten och i samarbete med Socialstyrelsen och andra regioner och finansieras delvis av projektmedel från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
--------------------
För faktafrågor eller önskemål om kontakt med Anna Alm Andersson, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Maila eller ring: mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.se, 073 800 86 16
För kontakt med David Ekqvist, specialistläkare och ansvarig högisoleringsenheten vid Universitetssjukhuset i Linköping
Maila: press@regionostergotland.se
Kontakter
Mariann HolmbergKommunikationsansvarig
Tel:073 800 86 16mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.seBilder
Om
c/o Regionens hus
901 89 Umeå
https://www.svenskt-ambulansflyg.se/
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg kommer utföra ambulanstransport med flygplan och ha en beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten utformas utifrån Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.
Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Svenskt Ambulansflyg deltar på SFAI med utställning och seminarium i det vetenskapliga programmet19.9.2024 13:02:56 CEST | Pressmeddelande
Tema för Svenskt Ambulansflyg vid SFAI i Helsingborg 18–20 september är intensivvårdstransporter som utförs i samarbete med Sveriges regioner.
Samverkan räddar liv vid stroke18.9.2024 16:54:50 CEST | Pressmeddelande
I slutet av augusti flögs en läkare för att genomföra den första trombektomin vid Sundsvalls sjukhus av personal från Norrlands universitetssjukhus. Det var första gången en sådan behandling genomfördes på ett länssjukhus i Sverige. Vid stroke är tiden från insjuknande till behandling livsavgörande och ambulansflyget är den faktor som skapar förutsättningar för att spara tid och genom det rädda liv.
Svenskt Ambulansflyg på FLISA om standarder i gränssnitt17.9.2024 15:32:12 CEST | Pressmeddelande
När Svenskt Ambulansflyg deltar vid FLISA-kongressen i Kalmar den 17e till 19e september, då är det för att berätta om standardiseringsarbetet inom gränssnitt för bårar och bårsystem. Svenskt Ambulansflyg tror det är möjligt att införa en standard för bårsystem i Sverige, vilket skulle underlätta vid patienttransporter mellan Sveriges regioner.
Svenskt Ambulansflyg uppmärksammas internationellt för teknisk pålitlighet17.9.2024 13:10:00 CEST | Pressmeddelande
Svenskt Ambulansflyg har haft en utveckling inom flygplansunderhåll som väcker internationell uppmärksamhet. Odd Gomsrud, teknisk chef, har föreläst för andra operatörer med Pilatus PC-24, om ett upplägg som ger få och korta stilleståndstider.
Svenskt Ambulansflyg deltar vid Försvarsmaktens Flygdag 2024 i Ronneby21.8.2024 13:13:36 CEST | Pressmeddelande
Besökare till flygdagen kan möta medarbetare vid Svenskt Ambulansflyg och kika in i det moderna ambulansflygplanet som för dagen är uppställt i utställningsområden på flygflottiljen F17 i Ronneby. Den elektriska bårlyften som ger hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö demonstreras återkommande under dagen. Försvarsmaktens Flygdag 2024 äger rum den 24 augusti, 08.00–18.00 på Flygflottiljen F17 i Ronneby.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum