Reduktionsplikten i praktiken utraderad 2024
– Branschen har inte haft så låg andel förnybart innehåll som föreslås vara tröskeln 2024 sedan 2011. Den nya kravnivån ligger under de tidigare marknadsnivåerna, därför är det osannolikt att inblandningen går ned så mycket. Någon egentlig plikt är det alltså inte längre tal om, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot ett löfte om att skatten på bensin och diesel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde drivmedelspriserna. Det beskrevs bland annat i regeringens promemoria att prisökningar till följd av ambitionshöjningen skulle motverkas genom justering av koldioxidskatten för att beakta en större andel biodrivmedel. Så blev det aldrig och bilisterna drabbades av stora kostnadsökningar.
– Hade man sänkt skatten hade nog ingen brytt sig om reduktionsplikten idag. Många bilister vill sänka sina utsläpp, men man kan inte lägga kostnaden enbart på enskilda hushåll, säger Carl-Erik Stjernvall.
Ett komplicerat läge väntar nu när det gäller arbetet med vägtrafikens utsläpp. Regeringen säger att Sveriges klimatmål ligger fast, samtidigt som den hittills mest betydande åtgärden nu slopas. Ska målen om utsläppsminskningar till 2030 nås, kommer det att krävas andra omfattande åtgärder, något som kan innebära nya pålagor på bilisterna.
Trafikverket bedömer i sitt värsta-scenario att skatterna på bränsle kan behöva höjas kraftigt så att drivmedel kostar 50 kronor litern 2030, i syfte att tvinga bilister att köra mindre bil. Samtidigt öppnar myndigheten i infrastrukturplaneringen för att inrätta trängselskatter och miljözoner var som helst som en metod att öka pålagorna för bilister, vilket bland annat beskrivs i Trafikanalys Rapport 2022:14 Förslag som leder till transportsektorns klimatomställning.
– Många andra sätt att få ned utsläppen kostar betydligt mer. Reduktionsplikten har gjort att det gått att sänka utsläppen med bilar som redan rullar på vägarna. Det innebär mycket högre kostnader att fasa ut fungerande bilar i förtid och byta dem till elbilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Så kör du säkert i helgtrafiken17.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under jul- och nyårshelgerna är trafiken som mest intensiv när alla samtidigt är på väg för att besöka släkt och vänner, vilket varje år leder till många allvarliga trafikolyckor. – Att komma tryggt fram är viktigare än att komma precis i tid, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, och ger tio tips till säker jultrafik.
Brister i yrkesförarutbildningen en risk för trafiksäkerheten12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsens granskning av fortbildningen för yrkesförare, som presenterades i en delrapport den 5 december, visar på omfattande och allvarliga brister i utbildningens kvalitet. Detta är djupt oroväckande och en direkt risk för trafiksäkerheten, säger Riksförbundet M Sverige.
Årets smartaste bilköp 2024: Volkswagen Golf Sportscombi11.12.2024 14:21:37 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige och tidningen Motor utser årligen det smartaste bilköpet, där säkerhet, köregenskaper och ägarekonomi vägs in. Årets smartaste bilköp är Volkswagen Golf Sportscombi.
Oansvarig politik bakom floppad skrotningspremie4.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En halv miljard kronor riskerar att brinna inne när regeringens vision om en ny skrotningspremie inte gått att omsätta i praktiken. Riksförbundet M Sverige kräver att förutsättningarna för landets bilägare förbättras. – Vi för gärna en dialog om hur stödet borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Volvo Cars får Årets hjulklapp för delad kunskap om trafikolyckor3.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2024 tilldelas Volvo Cars för deras projekt E.V.A.-initiativet, där kunskap från trafikolyckor delas fritt med alla, bland annat med andra aktörer inom fordonsindustrin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum