Glasbranschföreningen

Nytt kollektivavtal klart för glasbranschens tjänstemän

Glasbranschföreningen har ingått ett nytt Tjänstemannaavtal med Ledarna, Unionen och Sveriges Ingenjörer. Avtalstiden löper från 1 maj 2023 till och med 30 april 2025. Löneavtalen med Ledarna och Sveriges Ingenjörer är fortsatt sifferlösa processlöneavtal medan avtalet med Unionen följer lönenivåerna enligt märket på 7,4 procent.
Bildrättigheter: istockphoto. Hitta bilden med ID 619531736.

Glasbranschföreningen har tillsammans med Installatörsföretagen, Maskinentreprenörerna, Måleriföretagen i Sverige samt Plåt & Ventföretagen och fackförbunden Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer kommit överens om ett nytt Tjänstemannaavtal.

Förhandlingarna har omfattat flera svåra frågor men parterna har nu enats om ett nytt avtal.

– Vi är nöjda med att vi har tecknat en ny överenskommelse som följer märket. Ett tvåårigt avtal ger företagen möjlighet till långsiktig planering, vilket ger stabilitet för både arbetsgivare och tjänstemän, säger Erik Haara, vd på Glasbranschföreningen.

Avtalet innehåller flera delar som gynnar medlemsföretagen:

• Löper över 24 månader
  • Unionens löneavtal följer industrins märke på 7,4 procent
  • Ledaravtalet och Sveriges Ingenjörers löneavtal är även fortsatt sifferlösa processlöneavtal
  • Möjlighet till förlängning av provanställning om tjänstemannen har varit frånvarande
  • Redaktionella ändringar som gör avtalet mer lättillgängligt för både arbetsgivare och arbetstagare

Avtalet gäller från 1 maj 2023 till och med 30 april 2025. Under avtalsperioden är vi överens med Ledarna, Unionen och Sveriges Ingenjörer om att i arbetsgruppsform fortsätta arbetet med att bidra till att göra våra företag till än mer attraktiva arbetsgivare.

– Under avtalsperioden har vi tillsammans med fackförbunden arbetat för ett moderniserat arbetstidsavtal, vilket vi kommer att fortsätta med. Vi kommer även att gemensamt göra en översyn av förhandlingsordningen i Tjänstemannaavtalet. Det är viktigt att avtalet är lätt att förstå och tillämpa, säger Torbjörn Carlberg, förhandlingschef på Glasbranschföreningen.

Mer information om det nya Tjänstemannaavtalet kommer inom kort att skickas ut till alla berörda medlemsföretag.

Bildrättigheter: istockphoto. Hitta bilden med ID 619531736.

Glasbranschföreningen
Ringvägen 100

08-453 90 70https://www.gbf.se/

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom glasmästeri, bilglasmästeri, konstinramning och glas- och metallentreprenad i Sverige. Föreningen har ca 600 medlemsföretag och arbetar bland annat med utbildning, arbetsgivarverksamhet, kvalitetssäkring och auktorisation. Glasbranschföreningen följer och driver centrala frågor för medlemsföretagen och ger även ut branschtidningen GLAS.

Följ Glasbranschföreningen

Senaste pressmeddelandena från Glasbranschföreningen

Sjustjärnan vinner Glaspriset 202425.4.2024 16:14:09 CEST | Pressmeddelande

– Vi är jätteglada och mycket stolta över att projektet som vi jobbat med i flera år får den här uppskattningen. Dessutom är det extra roligt att det sker i så hård konkurrens med de andra tävlingsbidragen, säger Daniel Hohenthal, chefsarkitekt, och framhåller att det är många medarbetare på Kanozi Arkitekter, samt leverantörer och entreprenörer, som i tät samverkan uppfört E.ons nya huvudkontor i Malmö som nu är en arbetsplats för 1 500 personer.