Fastighetsägarna drar inte tillbaka sina nya hyreskrav – samtal inledda i Malmö

Under gårdagen, måndag 22 maj, träffade Hyresgästföreningen representanter för de sex fastighetsägarna samt ombudet som vill höja hyran ytterligare en gång i år för sina hyresgäster. Parterna står långt ifrån varandra och kommer att ses igen för fortsatta samtal i början av juni. För att sprida information och engagera de drabbade hyresgästerna lanserar Hyresgästföreningen södra Skåne idag sidan vagradubbelhojning.nu.

– Utspelet är oansvarigt och drabbar över 30 000 hyresgäster i Malmö. De lever nu i ovisshet och många är oroliga för hur de ska klara sig. Fastighetsbolagen i Malmö vill ha 2,8 procent mer i hyreshöjning än vad rikssnittet ligger på i år, och detta trots de redan fått några av de högsta hyreshöjningarna. Det är inte acceptabelt, säger Benny Bendzovski förhandlingschef på Hyresgästföreningen södra Skåne.

Idag lanserar Hyresgästföreningen kampanjsidan vagradubbelhojning.nu. Där kan hyresgäster enkelt kolla upp om de bor i en av de drabbade fastigheterna och få information om vad man ska göra om fastighetsägaren vill att man ska betala en ny, oförhandlad hyra. Exempelvis kan man anmäla sig som ”trappkontakt” i huset man bor i och hjälpa till att sprida information till grannarna.

– När en fastighetsägare försöker höja hyran utan att vi förhandlat om den är det många som inte vet vad som gäller eller hur de ska gå till väga. Man betalar kanske för man är rädd för att göra fel eller att man tror att man kan bli av med sitt kontrakt. Kampanjsidan är ett sätt att sprida kunskap och stärka oss som inte tänker betala en ny oförhandlad hyra om det blir aktuellt. Vi behöver visa stöd för dem som känner sig osäkra i denna situation, säger Joel Nordström, kampanjansvarig samt ordförande i Hyresgästföreningen Malmö västra.

Om fastighetsägarna inte drar tillbaka sitt hyreskrav kan följande bli aktuellt:

• Fastighetsägarnaavbryter(strandar) förhandlingen och går till hyresnämnden som fattar beslut om hyran.

eller

• Fastighetsägaren försöker höja din hyra utan förhandling. De kan till exempel skicka ut en räkning med högre hyra. Den ska du som hyresgäst inte betala!

Detta ska du som hyresgäst göra:

1. Se om du tillhör de drabbade hyresgästerna på vagradubbelhojning.nu.

2. Betala din gamla, förhandlade hyra.

3. Oroa dig inte. Du kan inte bli vräkt eller få betalningsanmärkning om du betalar din gamla hyra i tid.

4. Berätta för dina grannar.

5. Kontakta Hyresgästföreningen om du eller en granne behöver hjälp.

Pressjour Södra SkåneHyresgästföreningen Södra Skåne