Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström har gjort sig kända för flera reportage både i och utanför Sverige och för sin bok “Idag ska vi inte dö – fångar i krigets Syrien” som de skrev om tiden då de satt gisslan i Syrien 2013. De senaste dryga tio åren har de frilansat för olika medier, men nu blir Aftonbladet deras huvuduppdragsgivare.
– Vi är så glada över att ha knutit så erfarna, kunniga och ödmjuka journalister till oss. De blir oerhört viktiga i vår rapportering framöver, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Magnus Falkehed var i många år Aftonbladets korrespondent i Paris, där han fortfarande har sin bas. Han har under senare år skrivit för bland annat Dagens Nyheter och nu senast för Expressen.
– Det ska bli jättespännande att komma tillbaka till Aftonbladet. Det är inte bara Sveriges största tidning, den har också den snyggaste och mest kreativa redigeringen av reportage. Jag ser fram emot att träffa några gamla – och många nya – kollegor. Det finns en laganda på Aftonbladet som jag har förstått är ganska unik, säger Magnus Falkehed.
Magnus Falkehed ser tillbaka på sju minnesrika år på Expressen där han – ofta tillsammans med Niclas Hammarström – bevakat allt från klimatkriser till konflikter och krig över hela världen.
– Nu ska det bli fantastiskt roligt att kunna lägga i ännu en växel för att göra det ännu bättre och närmare för Aftonbladets nyfikna publik, säger han.
Även Niclas Hammarström har en lång bakgrund på Aftonbladet, som fotograf och bildjournalist.
– Jag sålde min första bild till Aftonbladet som 14-åring och det känns verkligen som att komma hem igen. Nu vill jag fortsätta jobba med utrikesjournalistik, som jag gjort de senaste tio åren, men utveckla den ännu mer och tillsammans med kollegorna på Aftonbladet. Jag har varit till och från i Ukraina sedan januari i fjol. Det som händer där är fortsatt väldigt viktigt att berätta och det vill jag gärna fortsätta göra, säger Niclas Hammarström.
2021 tilldelades Magnus Falkehed och Niclas Hammarström Nils Horner-priset för god utrikesjournalistik, med motiveringen ”För att de med sina reportage från såväl konfliktzoner som coronapandemins frontlinjer, med stark närvaro och empati, vidgar våra perspektiv på mänskligt mod och lidande.” Samma år vann de ett andrapris i INMA Global Media Awards för dokumentären Pandemin inifrån.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Daniel Frykholm blir ny VP, Head of Group Communication i Schibsted ASA26.9.2023 13:58:06 CEST | Pressmeddelande
Daniel är en erfaren kommunikationschef med bred branscherfarenhet och kommer att leda det centrala gruppkommunikationsteamet med fokus på att främja Schibsteds företagsagenda gentemot både externa och interna intressenter.
SvD lanserar kompakt nyhetstjänst för unga och nyfikna20.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar idag en ny kompakt och kurerad nyhetstjänst riktad till en ung och nyfiken målgrupp. Med SvD Kompakt vill Svenska Dagbladet nå alla de som inte hänger på traditionella nyhetssajter, men som ändå vill ha koll och guidning genom nyhetsflödet. De som vill läsa mindre – men veta mer.
Markus Ahlberg blir ny Chief Sustainability Officer på Schibsted18.9.2023 09:55:06 CEST | Pressmeddelande
Markus Ahlberg, tidigare Head of Sustainable Business Development, byter roll med Britt Nilsen, Schibsteds tidigare Head of Sustainability, och kliver in i rollen som Chief Sustainability Officer.
Schibsted Reach ger annonsörer nya insikter i annonsinvesteringen13.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag lanseras Schibsted Reach för Schibsteds externa kunder – en ny unik metod som estimerar hur många personer som nåtts av en annonskampanj. ”Genom att vi kan mäta antal personer som en annons har nått ut till ger vi våra kunder en ny och viktig insikt i deras annonsinvestering", säger Yuwei Zhang, projektledare för Schibsted Reach.
Schibsted och EsterCare i samarbete – ska göra arbetsplatsen mer jämställd7.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted inleder i höst ett pilotprojekt tillsammans med det digitala vårdbolaget EsterCare för att skapa mer jämställda förutsättningar mellan kvinnor och män i arbetslivet. Kvinnliga medarbetare erbjuds en årlig hälsoscreening – och vid behov möte med specialistläkare – för att fånga upp och behandla symptom och besvär som bara drabbar kvinnor. Målet är att minska både onödigt lidande och sjukfrånvaro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum