Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet
Magnus Falkehed och Niclas Hammarström har gjort sig kända för flera reportage både i och utanför Sverige och för sin bok “Idag ska vi inte dö – fångar i krigets Syrien” som de skrev om tiden då de satt gisslan i Syrien 2013. De senaste dryga tio åren har de frilansat för olika medier, men nu blir Aftonbladet deras huvuduppdragsgivare.
– Vi är så glada över att ha knutit så erfarna, kunniga och ödmjuka journalister till oss. De blir oerhört viktiga i vår rapportering framöver, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Magnus Falkehed var i många år Aftonbladets korrespondent i Paris, där han fortfarande har sin bas. Han har under senare år skrivit för bland annat Dagens Nyheter och nu senast för Expressen.
– Det ska bli jättespännande att komma tillbaka till Aftonbladet. Det är inte bara Sveriges största tidning, den har också den snyggaste och mest kreativa redigeringen av reportage. Jag ser fram emot att träffa några gamla – och många nya – kollegor. Det finns en laganda på Aftonbladet som jag har förstått är ganska unik, säger Magnus Falkehed.
Magnus Falkehed ser tillbaka på sju minnesrika år på Expressen där han – ofta tillsammans med Niclas Hammarström – bevakat allt från klimatkriser till konflikter och krig över hela världen.
– Nu ska det bli fantastiskt roligt att kunna lägga i ännu en växel för att göra det ännu bättre och närmare för Aftonbladets nyfikna publik, säger han.
Även Niclas Hammarström har en lång bakgrund på Aftonbladet, som fotograf och bildjournalist.
– Jag sålde min första bild till Aftonbladet som 14-åring och det känns verkligen som att komma hem igen. Nu vill jag fortsätta jobba med utrikesjournalistik, som jag gjort de senaste tio åren, men utveckla den ännu mer och tillsammans med kollegorna på Aftonbladet. Jag har varit till och från i Ukraina sedan januari i fjol. Det som händer där är fortsatt väldigt viktigt att berätta och det vill jag gärna fortsätta göra, säger Niclas Hammarström.
2021 tilldelades Magnus Falkehed och Niclas Hammarström Nils Horner-priset för god utrikesjournalistik, med motiveringen ”För att de med sina reportage från såväl konfliktzoner som coronapandemins frontlinjer, med stark närvaro och empati, vidgar våra perspektiv på mänskligt mod och lidande.” Samma år vann de ett andrapris i INMA Global Media Awards för dokumentären Pandemin inifrån.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum