Färre köper och privatleasar ny bil
– Antalet privatpersoner som köper eller leasar nya bilar blir allt färre. Hushåll tvingas prioritera och man väljer allt mer sällan att köpa ny bil, vilket samtidigt kan vara ett väl avvägt beslut, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Privatleasing minskar alltså mer än rena köp och ligger på en lägre nivå än vid något annat tillfälle under de senaste tre åren. Jämfört med genomsnittlig försäljning januari–april 2021 och 2022 är nedgången i bilköp i snitt 38 procent, medan privatleasingen har minskat med hela 46 procent. 2023 togs 12 721 bilar ut genom privatleasing under samma period, vilket är en halvering jämfört med 2022 då motsvarande antal var 24 534.
– Det minskade intresset för privatleasing innebär ett trendbrott eftersom leasingen under många år ökade i popularitet. Nedgången beror på att klimatbilsbonusen slopades i november 2022 och på avgiftsökningarna som följt av den ökade räntan. Månadskostnaden har ökat en hel del eftersom leasingbolagen äger ensidig rätt att ändra avgifterna. Det är tydligt att de konsumenträttsliga bristerna i affärsmodellen påverkar synen på privatleasing, säger Carl-Erik Stjernvall.
För att tackla problemen prövar branschen nya metoder som det gäller för konsumenten att vara medveten om. Är månadshyran låg i annonsen kan det bero på att bilen har hög malusskatt, vilket leasingtagaren måste betala. Det kan också stå i de finstilta villkoren att leasingupplägget har en ”förhöjd första hyra” vilket i princip innebär att du som leasingtagare betalar en kontantinsats på tiotusentals kronor. Då ser erbjudandet fördelaktigt ut, sett till den låga månadshyran, men upplägget innebär egentligen ingen fördel för konsumenten. Det är bara för att kunna locka med en lägre avgift.
– Bilföretagen måste göra något åt upplägget och finansieringsformen i leasingen för att locka tillbaka kunderna, ökar hyrorna ännu mer blir det spiken i kistan för privatleasing, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum