Färre köper och privatleasar ny bil
– Antalet privatpersoner som köper eller leasar nya bilar blir allt färre. Hushåll tvingas prioritera och man väljer allt mer sällan att köpa ny bil, vilket samtidigt kan vara ett väl avvägt beslut, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Privatleasing minskar alltså mer än rena köp och ligger på en lägre nivå än vid något annat tillfälle under de senaste tre åren. Jämfört med genomsnittlig försäljning januari–april 2021 och 2022 är nedgången i bilköp i snitt 38 procent, medan privatleasingen har minskat med hela 46 procent. 2023 togs 12 721 bilar ut genom privatleasing under samma period, vilket är en halvering jämfört med 2022 då motsvarande antal var 24 534.
– Det minskade intresset för privatleasing innebär ett trendbrott eftersom leasingen under många år ökade i popularitet. Nedgången beror på att klimatbilsbonusen slopades i november 2022 och på avgiftsökningarna som följt av den ökade räntan. Månadskostnaden har ökat en hel del eftersom leasingbolagen äger ensidig rätt att ändra avgifterna. Det är tydligt att de konsumenträttsliga bristerna i affärsmodellen påverkar synen på privatleasing, säger Carl-Erik Stjernvall.
För att tackla problemen prövar branschen nya metoder som det gäller för konsumenten att vara medveten om. Är månadshyran låg i annonsen kan det bero på att bilen har hög malusskatt, vilket leasingtagaren måste betala. Det kan också stå i de finstilta villkoren att leasingupplägget har en ”förhöjd första hyra” vilket i princip innebär att du som leasingtagare betalar en kontantinsats på tiotusentals kronor. Då ser erbjudandet fördelaktigt ut, sett till den låga månadshyran, men upplägget innebär egentligen ingen fördel för konsumenten. Det är bara för att kunna locka med en lägre avgift.
– Bilföretagen måste göra något åt upplägget och finansieringsformen i leasingen för att locka tillbaka kunderna, ökar hyrorna ännu mer blir det spiken i kistan för privatleasing, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Illa genomtänkt skrotpremie – risk för obefintlig miljövinst26.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari meddelade på torsdagen att regeringen beslutat att införa en tillfällig premie från och med 20 augusti. Premien ska gälla för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget har fått kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum