Stiftelsen Skansen

De gästar sommarens Allsång på Skansen

Den 27 juni är det dags för sommarens första Allsång på Skansen – nu under ledning av Pernilla Wahlgren. Idag avslöjas vilka artister som gör henne sällskap på scenen. Samtidigt släpps biljetter för dem som önskar förboka sin plats.
Pernilla Wahlgren leder Allsång på Skansen 2023. Foto: Morgan Norman / SVT

Sommaren 2023 är Allsång på Skansen tillbaka. Nu under ledning av vår nya allsångsledare Pernilla Wahlgren som tillsammans med årets gäster bjuder in till sång, glädje och överraskningar från Sollidenscenen. Idag avslöjas vilka artister som kommer göra henne sällskap på scenen.

I premiärprogrammet kan publiken stämma upp i sång med bland andra Laleh, Loreen och Mando Diao. Sommaren bjuder sedan på gäster som Zara Larsson, Hooja, Carola, Panetoz, Tomas Stenström, Admira Thunderpussy, Victor Leksell, Helen Sjöholm och Tommy Körberg. Årets Allsångsscenen är din blir den 8 augusti och då bjuder Darin på en timmes extra livekonsert.

Till Allsång på Skansen är du alltid välkommen, både på spontant besök eller med bokad sittplats på parkett. Biljetter för de bokade platserna släpps idag, den 13 juni, och kan köpas via Ticketmaster. I biljettpriset ingår entré till Skansen.

Allsång på Skansen har premiär 27 juni kl 20.00 och pågår varje tisdag till 15 augusti. Skansens gäster kan också uppleva generalrepetitionen på plats, varje tisdag mellan kl. 17.00-18.00. Allsång på Skansen sänds även live i SVT.

Alla datum och artister – Allsång på Skansen 2023

Helen Sjöholm och Tommy Körberg
David Ritschard

Historien bakom Allsång på Skansen

• Sven Lilja inledde allsångstraditionen på Skansen redan 1935 och var allsångsledare till och med 1950.
  • Sedan 1979 har Allsång på Skansen även varit ett givet inslag i STV under somrarna.
  • Pernilla Wahlgren blir den sjunde personen att leda Allsång på Skansen sedan programmet började tv-sändas. Tidigare programledare är Bosse Larsson (1979-1993), Lasse Berghagen (1994-2003), Anders Lundin (2004-2010), Måns Zelmerlöw (2011-2013), Petra Marklund (2014-2015), Sanna Nielsen (2016-2022).

Pernilla Wahlgren leder Allsång på Skansen 2023. Foto: Morgan Norman / SVT
Allsång på Skansen. Foto: Skansen / Anna Hugosson
Allsång på Skansen. Foto: Skansen / Anna Hugosson

Stiftelsen Skansen
Djurgårdsslätten 49-51

08 - 442 80 00http://www.skansen.se/sv

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.

Följ Stiftelsen Skansen

Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen

Samisk samtidskonst i ny utställning på Skansen28.8.2024 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

I utställningen Vuoi ihán skildras berättelser från en samtid och en upplyst framtid där historien alltid är närvarande.Genom verk av sex samiska samtidskonstnärer tar den samiska mångfalden, som ofta har förbisetts och förenklats, en självklar och livskraftig plats i Ekshäradsgården på Skansen. Utställningen, som är öppen helger 7 september till 27 oktober 2024, är ett samarbete med konstinstitutionen Verdde.

Nu blir det jazz på Skansen igen!4.7.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande

Skansen presenterar med stolthet årets upplaga av "Jazz på Skansen". Under fem kvällar, 17, 24 och 31 juli samt 14 och 21 augusti, kommer Sollidenscenen att fyllas av jazztoner från några av världens främsta artister. Jazzen leds av den uppskattade trombonisten och sångaren Nils Landgren, som med sin charm och kunnighet guidar publiken genom kvällarna. Vid sin sida har han den internationellt renommerade basisten, tillika husbandets kapellmästare, Hans Backenroth.