Universal Robots

Kollaborativa robotar förändrar den gamla svetskonsten

Dela
Det pågår stora byggprojekt i Sverige; Förbifart Stockholm, Västlänken, Norrbotniabanan, utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm och Fyrspåret Malmö–Lund, bara för att nämna några. Projekt som alla förväntas bidra till svenska samhället och generera stora intäkter till den svenska ekonomin när de är klara. Det är dock lätt att förbise de enskilda färdigheter och komponenter som krävs för att förverkliga dem.
Cobot som svetsar. Foto: Universal Robots
Cobot som svetsar. Foto: Universal Robots

Alla dessa projekt är beroende av svetsare för att smälta samman de metaller som ingår i deras struktur och utformning. Det gäller inte bara byggprojekt, svetsning är en viktig del i många branscher. Brist på svetsare kan till och med hota genomförandet av stora infrastrukturprojekt, till exempel att lägga nya rör för fjärrvärme eller bygga vindkraftverk.

Svetsning har urgamla rötter, med de tidigaste exemplen på tryck- eller smidesvetsning från omkring 3000 f.Kr. Svetsning som vi känner igen den idag kan spåras tillbaka till slutet av 1800-talet med uppfinningen av elektrisk svetsning. Enligt en marknadsundersökningsrapport kommer branschen att nå en marknadsstorlek på cirka 28,66 miljarder dollar runt om i världen fram till 2028.

Utan svetsare skulle världen falla sönder – bokstavligt talat. Eftersom svetsjobb är avgörande för samhällen över hela världen kommer efterfrågan på svetsare bara att öka under det kommande decenniet. Men de stora behoven matchas inte av antalet kvalificerade svetsare och företag jagar efter arbetskraft. Detta har branschen, Arbetsförmedlingen och SCB vittnat om i flera år.

Svetsning – en konst

Svetsning är mer än att bara förbinda metalldelar med varandra. Det är både tekniskt och kreativt, det kräver ett tränat öga och en manuell skicklighet för de mest komplexa metallsvetsarna. Det tar flera år att behärska svetskonsten. Det är dock inte utan utmaningar. Arbetet i sig är farligt till sin natur och kräver att svetsarna kommer nära extremt höga temperaturer, material som är smält och svetsrök. Arbetet kan också vara repetitivt.

Ola Mellström, Universal Robots svenska försäljningschef, poängterar: ”Att kunna svetsa är ett riktigt hantverk som tar tid att bemästra och det är verkligen inte alla som klarar av det oavsett hur mycket man tränar. Dock så ser vi hur allt färre väljer att utbilda sig till svetsare och hur gapet mellan arbetsstyrkan som finns på marknaden och den efterfrågan som finns på deras tjänster konstant ökar. Men vi ser också att det är just här som våra cobotar kan hjälpa till, genom att vara svetsarens verktyg, eftersom de är så flexibla och enkla att använda så kan de få den att utföra arbetsuppgifterna precis lika bra som om de själva skulle utfört dem. Snacka om att få det bästa av två världar, svetsaren är kreativ och hen bestämmer hur det ska utföras och roboten utför sedan med exakt precision precis lika bra varje gång som svetsaren själv skulle gjort. Här har vi ett samarbete mellan maskin och människa som är helt klockrent, låt roboten ta hand om det tråkiga och smutsiga och låt oss människor vara kreativa och utveckla företaget och dess produkter. ”

En revolution inom svetsning 

Idag är den totala marknaden för svetsrobotar betydande. Enligt International Federation of Robotics stod svetsapplikationer för nästan var femte av alla nya robotinstallationer 2021 och användes främst inom bilindustrin.

Med de färdigheter som krävs av en svetsare är lösningen på kompetensbristen inte att helt ersätta människor med automatiserade svetsmaskiner. Det är här en robot som samarbetar med en skicklig mänsklig svetsare kan tillföra verkligt värde. Kollaborativ automation, där svetsare arbetar tillsammans med robotar, är ett steg för att lösa kompetensbristen, samtidigt som den skapar säkrare arbetsmiljöer.

Som Karl Ericsson, teknisk chef på den svenska distributören och systemintegratören SE Automation påpekar: "Att hitta svetsare är nog så svårt, att locka nya generationen till svetsaryrket är nära på omöjligt. De kollaborativa robotarna slår två flugor i en smäll. De äldre svetsarna kan fortsätta att arbeta som svetsare utan att slita ut kroppen och den yngre generationen blir mer benägna att söka sig till yrket tack vare den nya tekniken."

Han fortsätter: "Den här typen av kollaborativ automation hjälper till att avlasta det vardagliga och öka produktiviteten, samtidigt som skickliga svetsare kan fokusera på de svetsar som faktiskt kräver deras konstnärlighet - en vinst för företaget och en vinst för den anställde."

Att frigöra kraften i kollaborativ svetsning

Trots att tekniken har funnits ett bra tag har användningen av kollaborativ automation för svetsning varit relativt långsam att ta fart. När kollaborativa robotar (cobotar) först introducerades i början av 2000-talet trodde man att svetsning var en omöjlig uppgift. Efter imponerande innovationer från ett antal olika svetsföretag har svetsning med cobotar blivit mer de senaste fem åren.

Karl Ericsson på SE Automation hävdar att denna förändring är ett direkt resultat av arbetsmarknaden. "Med tillverkningsindustrin som alltmer konkurrerar om talang och med åldrande arbetskraft som också har en inverkan, vänder sig fler företag till automatisering av kontinuitet och nödvändighet - vilket är en mycket intressant förändring jämfört med den traditionella ekonomiska avkastning som så ofta motiverade automatisering, och fortfarande gör det."

Ola Mellström på Universal Robots fyller i: ”Svetsning med cobot är något som vi ser att det finns stora potential för i Sverige, det finns många företag som kan öka sin konkurrenskraft och produktion på så sätt, och det är redan många som har börjat och som ser fördelarna med det. Bara ett exempel på det är Vattholma Mekano som för drygt ett år sedan började använda en MIG-svetsande UR10E-cobot för att lösa problemet med att få tag på kvalificerade svetsare.”

Med tillgänglig teknik på plats kommer branschen att vara väl rustad för att möta framtida utmaningar med full kraft.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Cobot som svetsar. Foto: Universal Robots
Cobot som svetsar. Foto: Universal Robots
Ladda ned bild
svetsning från tidigt 1900-tal efter uppfinningen av elektrisk svetsning. Källan är från US National Archives and Records Administration
svetsning från tidigt 1900-tal efter uppfinningen av elektrisk svetsning. Källan är från US National Archives and Records Administration
Ladda ned bild

Länkar

Om

Om Universal Robots

  • Universal Robots är en ledande leverantör av kollaborativa robotar (cobotar) som används inom ett brett spektrum av branscher och inom utbildning. Universal Robots grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och syftar till att skapa en värld där människor arbetar med robotar, inte som robotar. Dess mission är enkel: Automatisering för alla. Överallt.

  • Sedan introduktionen av världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 har Universal Robots utvecklat en produktportfölj som återspeglar en rad räckvidder och nyttolaster och har sålt över 75 000 cobotar över hela världen. Ett omfattande ekosystem har vuxit fram kring företagets cobotteknik som skapar innovation, valfrihet för kunderna och ett brett utbud av komponenter, kit och lösningar som passar alla applikationer.

  • Företaget, som är en del av Teradyne Inc., har sitt huvudkontor i Odense, Danmark, och har dotterbolag och regionkontor i USA, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Tjeckien, Rumänien, Turkiet, Kina, Indien, Japan, Sydkorea, Singapore och Mexiko.

  • UR Academy (onlineutbildning) har mer 130 000 användare från över 130 länder. Utbildningarna finns tillgängliga på 16 språk. Dessutom finns det 100 st auktoriserade training centers, där fysisk utbildning bedrivs.

  • Mer information finns på universal-robots.com/se

  • Bloggen med insikter, kunskap och tips kring automation finns på https://blog.universal-robots.com/se

Följ Universal Robots

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Universal Robots

Maskinbetjäning med robot öppnar dörren till nästa industriella revolution4.10.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Ett genomsnittligt trafikflygplan består av över 350 000 enskilda delar. För att tillverka dessa delar, oavsett om de är av metall eller plast, är en process avgörande: maskinbetjäning. Utan maskinbetjäning skulle produktionen stanna av. Kollaborativ automation har en viktig roll att spela i maskinbetjäning och ökad produktivitet, och den kommer att hjälpa tillverkarna att övergå till Industri 5.0.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye