Välkommen till IF Metalls morgonsamtal i Visby

Välkommen till IF Metalls traditionsenliga morgonsamtal under Almedalsveckan. Förbundsordförande Marie Nilsson samtalar med intressanta gäster om aktuella ämnen på Café Gula Husets trevliga innergård. Modererar gör Arena Opinions Silvia Kakembo och IF Metall bjuder på frukost.
IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson samtalar med Christina Andersson, Vladimir Jankovic, förtroendevald, IF Metall och Martin Pei, Teknisk direktör SSAB, under Almedalsveckan i Visby.

IF Metall arrangerar även fotoutställningen Dödlig Utgång – Hur en dag på jobbet kan bli den sista, i samarbete med Dagens Arbetes fotograf David Lundmark som sedan 2016 har fotograferat platser där arbetare mötte döden en helt vanlig dag på jobbet.

Veckans frukostsamtal:

Onsdag 28 juni:

Robin kom aldrig hem – ett samtal om nolltolerans mot dödsolyckor på arbetet

Plats: Café Gula Huset, Tranhusgatan 2

Den 9 maj 2019 körde 20-årige Robin ut från föräldrahemmets uppfart i Staffanstorp. Mamma Christina stod och såg på när sonen åkte till sitt jobb för sista gången.

Varje år dör runt 50 människor i arbetsplatsolyckor i Sverige. Betydligt fler skadas. Industrin kan vara en farlig arbetsplats – därför behövs ett aktivt, systematiskt och förebyggande arbetsmiljöarbete. Men det här är också en fråga som behöver vara högst upp på den politiska dagordningen. Därför var Ingen ska dö av jobbet ett av IF Metalls viktigaste krav i valrörelsen. Och det är ett krav vi fortsätter driva, oavsett regering. För trygga och säkra arbetsplatser är viktigast av allt.

Ingen ska någonsin behöva dö av jobbet. Och ingen anhörig ska någonsin behöva få det besked som Christina fick den där vårdagen för fyra år sedan – att hennes son aldrig mer skulle komma hem.

Välkommen på ett av Almedalens viktigaste samtal. Marie Nilsson, förbundsordförande för IF Metall, möter Christina Andersson, Robins mamma, i ett samtal om sorg och saknad men också om drivkraften att få till en förändring. Ett samtal som på riktigt handlar om liv och död.

Christina Andersson, mamma till Robin

Torsdag 29 juni

Ett skämt kollegor emellan eller ett normaliserande av kvinnohat?

Plats: Café Gula Huset, Tranhusgatan 2

Hur lätt är det inte att se mellan fingrarna när kollegorna drar ett sexistiskt skämt. Det är ju bara ett skämt... eller?

Ska mäns våld mot kvinnor någonsin få ett slut måste vi alla göra vad vi kan. Och IF Metall som en mansdominerad fackförening har ett särskilt ansvar. Vi måste våga ta ställning. Både som medmänniskor och som fackförening.

Vladimir Jankovic berättar om sin personliga resa på en mansdominerad arbetsplats som tydligt präglades av machokultur. Från att vara tyst till att säga ifrån.

Idag är Vladimir certifierad inom förändringsmetodik på arbetsplatser och arbetar aktivt med att bryta machokulturen i sin bransch.

Välkommen på ett samtal med Marie Nilsson och Vladimir Jankovic, förtroendevald IF Metall, om drivkraften att jobba för förändring - på sin arbetsplats men också i sig själv.

Vladimir Jankovic, förtroendevald, IF Metall

Fredag 30 juni

Lägg inte krokben för industrins gröna omställning

Plats: Café Gula Huset, Tranhusgatan 2

Mitt i den gröna omställningen står svensk industri och Sveriges industriarbetare - Vi tillverkar fossilfritt stål och skruvar ihop elmotorer, vi fixar biobränsle och återvinner plast. Vi är framtiden.

Politikerna snackar om vikten av den gröna omställningen men när det kommer till kritan ser klimatambitionerna ut att sänkas samtidigt som gröna investeringar i industrin ifrågasätts.

Sveriges ledande roll i den gröna omställningen är ingen naturlag. För detta krävs en offensiv klimatpolitik. Framtidens gröna jobb ska etableras i Sverige och för det krävs både rätt förutsättningar och en politisk vilja.

Välkommen på samtal med Marie Nilsson och Martin Pei, Teknisk direktör SSAB, om industrins roll i den gröna omställningen.

Martin Pei, teknisk direktör, SSAB

Fotoutställning

Dödlig Utgång – Hur en dag på jobbet kan bli den sista.

Fotoutställning av David Lundmark, Dagens Arbete, i samarbete med IF Metall.

Tid: 28 juni kl.08.00-19.00 och 29 juni kl.08.00-18.00*
Plats: Donners eventhall, Mellangatan 9

Döden kommer i form av en container, en pappersrulle, ett gruvschakt, en truckgång, kokande stenkol, en flishög eller en kalkugn. Det är dödsplatser som är stängda, gömda och snart glömda men det var här de dog, arbetarna vars död blir en notis i tidningen. Det är platsen där en pappa, en syster eller en son förlorat sitt liv i en arbetsplatsolycka.

Varje år dör runt 50 människor i arbetsplatsolyckor i Sverige. Betydligt fler skadas. Sedan 2016 har David Lundmark rest runt bland Sveriges industrier och fotograferat platser där arbetare en helt vanlig dag på jobbet mötte döden. Platser som blir en ständig påminnelse om hur nära döden man är som industriarbetare. Det gäller att vara på sin vakt, alltid göra rätt, aldrig förlora kontrollen.

Välkommen på en fotoutställningen Dödlig utgång, en utställning om liv och död.

David Lundmark kommer att vara på plats den 28 juni från kl.14.00

* Vernissage av utställningen sker 28 juni kl.18.00–18.45. Då samtalar David Lundmark med IF Metalls vice förbundsordförande Tomas With om sin resa, människorna han mött och den viktiga frågan om nolltolerans av dödsolyckor på arbetet.