IF Metall utökar varslet mot Tesla Sverige

IF Metall utökar varslet mot TM Sweden AB. (Tesla) Detta sedan bolaget gjort klart att man inte avser att teckna kollektivavtal med IF Metall.

– Under ett möte på tisdagen, i närvaro av medlare från Medlingsinstitutet, var företaget tydliga med att de står fast vid beskedet att inte teckna kollektivavtal. Därför utökar vi nu vårt varsel till att gälla ytterligare arbete förknippat med Teslas fordon runt om i landet, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Sedan tidigare ligger ett varsel om strejk på Teslas samtliga egna verkstäder i Sverige. Det varslet träder i kraft fredagen den 27 oktober klockan 00.01.

– Den här konflikten handlar om löner, pensioner och försäkringar för våra medlemmar som arbetar på Tesla. Men i grunden gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. I Sverige är det fack och arbetsgivare som tillsammans gör upp om villkoren i förhandlingar om kollektivavtal. säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Tisdagens utökade varsel omfattar samtliga arbetare, total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs på Tesla-bilar på verkstäder på följande orter:

Halmstad, Malmö, Södertälje, Göteborg, Örebro, Norrköping, Stockholm, Danderyd, Linköping, Kungälv, Kungsbacka, Helsingborg, Arlöv, Uppsala, Jönköping.

(Arbete som utförs på andra bilmärken omfattas ej av varslet)

Åtgärderna träder i kraft fredagen den 3 november 2023, klockan 00.01.