Snart kommer antagningsbeskeden, bostadsbrist stor utmaning för studenter

12 juli får tusentals studenter sina antagningsbesked, men för många överskuggas glädjen över att ha kommit in på drömutbildningen av oron att inte hitta en bostad. Stockholms studentbostäder har skapat 188 nya bostäder på Campus Lappis med inflytt vid terminsstarten i augusti, men det saknas fortfarande mellan 6 000 och 10 000 studentbostäder i Stockholm.

– Vi är otroligt glada över att kunna erbjuda188 helt nybyggda studentbostäder på Campus Lappis, men samtidigt vet vi att det inte räcker. Vi behöver bygga ännu mer och vår ambition är att fortsätta bygga fler bostäder i campusnära lägen. Vi vet att det gynnar den psykiska hälsan att bo nära universitet och campus där det finns sociala aktiviteter som ger studenter möjlighet att lära känna och umgås med andra studenter, och att det i sin tur leder till att fler lyckas med sina studier, säger Mattias Carrass, vd för Stockholms studentbostäder.

En nyligen publicerad rapport från Studentbostadsföretagen och Ungdomsbarometern visar att en av de viktigaste faktorerna vid val av studieort är möjligheten att få bostad och att många väljer bort Stockholm som studieort på grund av bostadsbristen, inte minst studenter från ekonomiskt svagare familjer.

– Vi vill ge alla studenter samma möjlighet att välja att studera i Stockholm oavsett vilka förhållanden de kommer från. Stockholm är en fantastisk studentstad och alla studenter behövs för att skapa tillväxt och utveckla Stockholm som kunskapsstad, säger Mattias Carrass.

Stockholms studentbostäder är Sveriges största studentbostadsföretag med 8 500 bostäder i beståndet. Inför terminsstarten förmedlar stiftelsen ungefär 1 100 bostäder vilket motsvarar en femtedel av alla de bostäder som förmedlas på ett år.

Kötiden för olika typer av studentbostäder varierar. För ett studentrum i korridor där man delar kök är kötiden ungefär ett år medan kötiden för ett rum med eget kök är cirka två år.

– Det är viktigt att arbeta även med det befintliga beståndet för att skapa plats för fler studenter. Under hela året lägger vi ner ett stort arbete på vår boprövning för att säkerställa att alla som bor hos oss verkligen är aktiva studenter. Det gör att vi kan friställa så många studentbostäder som möjligt till terminsstarten, säger Mattias Carrass.

I en boprövning kontrolleras att alla som bor i en studentbostad studerar minst 15 högskolepoäng och är ansluten till en kår. Boprövningen görs två gånger per år och genom boprövningen frigörs cirka 1 000 bostäder för studenter.

Fakta kötid

Bostäder att förmedla inför terminsstart: Under perioden juni, juli och augusti förmedlas närmare 1 100 bostäder

Genomsnittlig kötid: cirka 18 månader

Rum med gemensamt kök: cirka 11 månader

Rum med eget kök: cirka 24 månader

Stockholms studentbostäder är med över 8 500 bostäder störst på studentbostäder i Sverige. Företaget, som har funnits i 65 år, förvaltar, förmedlar och bygger bostäder för studenter i Stockholm. Stockholms studentbostäder erbjuder allt från korridorsrum till ettor och familjelägenheter i attraktiva lägen nära högskolor, universitet och Stockholms innerstad. Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation, SSCO.