Ledarskapsmanifest för att säkra svensk konkurrenskraft

TechSverige har tagit fram ett manifest för framtidens techledarskap. Manifestet, som är tänkt att samla branschens ledare kring en gemensam värdegrund och en konkret vision, syftar till att attrahera ny kompetens men också till att stärka branschens utveckling för att fortsatt kunna agera möjliggörare för svensk konkurrenskraft och ett hållbart Sverige.

TechSveriges styrelse står bakom initiativet.

– Techsektorn har blivit en allt viktigare del av samhället, en förutsättning för vår ekonomiska utveckling och för hur vi lever våra liv. Det ställer höga krav på branschens ledare och att de tar sitt ansvar för en fortsatt hållbar utveckling av Sverige, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på TechSverige.

Sverige saknar idag 70 000 techmedarbetare men har svårigheter att hitta och attrahera dem. Samtidigt växer techbranschens betydelse i samhället och har etablerat sig som Sveriges nya basindustri och en möjliggörare för att lösa stora samhällsproblem – såväl lokalt som globalt.

– En nyckel till att vi ska kunna attrahera ny kompetens och därmed stärka branschens utveckling för att fortsatt kunna agera möjliggörare för ett konkurrenskraftigt Sverige, är att vi utvecklar ledarskapet i branschen, säger Per Wallentin, styrelseordförande i TechSverige.

Manifestet har tagits fram tillsammans med TechSveriges styrelse och förhoppningen är att fler techledare ska ställa sig bakom initiativet.

– Manifestet är tänkt att engagera och förena ledare på alla nivåer inom techbranschen, men också att inspirera andra ledare, i andra branscher. Vår förhoppning är att så många techledare som möjligt vill ställa sig bakom manifestet. För när vi lyckas, lyckas också Sverige, säger Åsa Zetterberg.

Målet är att initiativet ska komma att:

• Attrahera och göra techbranschen till det självklara valet för morgondagens talanger.

• Inspirera och göra techbranschen känd för sitt inkluderande och kommunikativa ledarskap och genom att techledare kliver fram mer i samhällsdebatten.

• Stödja och stötta dagens och morgondagens ledare i branschen att bli bekväma i rollen som ledare.

• Och genom att förändra uppfattningen av tech och stärka branschen som helhet.

Läs mer och ta del av manifestet i sin helhet på techsverige.se/techledarskap

Om oss

TechSverige är en medlemsorganisation för alla företag inom techsektorn. Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för tech.

Vi är idag cirka 1 400 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare och är ett av nio samverkande förbund inom Almega.

Följ TechSverige

Senaste pressmeddelandena från TechSverige

Sverige släcker 2G och 3G – Byt nät nu30.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och ersättas med 4G och 5G. Det innebär att allt som är beroende av uppkoppling till dessa gamla nät slutar fungera. Det handlar om allt från äldre mobiltelefoner till larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar. Det påverkar både företag och privatpersoner, men i dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta. I den nya informationskampanjen Byt Nät Nu uppmanar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre alla att se över och byta ut gamla lösningar till modern teknik – innan näten stängs.

Techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya toppnivåer22.11.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En rapport från bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige visar att techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya rekordnivåer. Techbranschens omsättning 2022 landade på över 1000 miljarder kronor och bidraget till BNP uppgick till 350 miljarder kronor – vilket överstiger det samlade BNP-bidraget från den traditionella basindustrin. Det innebär skatteintäkter på över 150 miljarder kronor – mer än statens utgifter för försvar och rättsväsende tillsammans.