Slutrapport för samiskt konfirmationsläger klar

Nu presenterar arbetsgruppen för det samiska konfirmationslägret slutrapporten för sitt utvecklingsarbete. Den kommer sedan ligga till grund för kommande konfirmationsläger.

Signalelementet är skapat av Káren-Ann Hurri, samisk konstnär, designer och kulturarbetare tillsammans med samiska ungdomar i en designprocess. Signalementet innefattar kors, renhorn, sol och Maria-malja.

I drygt ett halvår har arbetsgruppen för det samiska konfirmationslägret arbetat med att både se över konceptet samiskt konfirmationsläger och utveckla det. Nu är slutrapporten klar och arbetet med både höstlovslägret för de samiska ungdomar och kommande konfirmationsläger fortskrider.

Grundarbetet redo att presenteras
Utvärdering av 2022 års läger, pandemins påverkan och generationsskifte bland ledarna. Det var anledningen till att Luleå stift beslutade att pausa det samiska konfirmationslägret för ett år sedan. Arbetsgruppen som tillsattes har bestått av Nils-Johan Labba, ny lägerchef, Sofia Strinnholm, präst och tillträdande stiftsadjunkt för samiskt konfirmationsläger, och Evenlina Olofsson, lägerledare. Tillsammans har de lång erfarenhet av arbete med samiska konfirmander.

– Det känns skönt att grundarbetet nu är färdigt och kan presenteras för allmänheten, säger Nils-Johan Labba, som nu fortsätter arbeta med att planera och genomföra samiska konfirmationsläger.

Ung, same och kristen
Arbetsgruppens utgångspunkt har varit att arbeta utifrån en samisk kontext med ledorden "ung, same och kristen". Det har också varit självklart att arbetet i första hand måste vara ett resultat av och för det samiska folket. Därför bjöd arbetsgruppen tidigt in det samiska samhället för att fånga upp åsikter och tankar om framtiden för lägret.

Eva-Maria Karlsson, stiftsdirektor på Luleå stift, är tacksam över arbetsgruppens gedigna arbete:

– Särskilt bra känns det att så många olika samiska intressenter varit med och bidragit till slutrapporten. Det förankringsarbetet är mycket värdefullt. Nu ser vi fram emot att arbeta vidare för att tillsammans utveckla det samiska lägret så att det får bli till glädje och välsignelse för många ungdomar framöver, säger Eva-Maria Karlsson.

· · ·

BAKGRUND
Luleå stift är huvudarrangör för det samiska konfirmationslägret. Efter 2022 års läger valde stiftet att pausa konfirmationslägret och påbörjade ett utvecklingsarbete. Slutrapporten kommer att bearbetas till tre fristående dokument som ska ligga till grund för kommande konfirmationsläger samt vara ett stöd för blivande konfirmander, vård­nadshavare och personal.

Samiskt konfirmationsläger handlar om att den unga människan ska få upptäcka vad det är och kan vara att vara ung, same och kristen tillsammans med andra i samma ålder i en samisk majoritetsmiljö. Kristen tro och samisk andlighet är förenliga. Den samiska andligheten är inte en motsättning till den kristna tron utan en berikning. Konfirmationen är en dopundervisning.