Volkswagen-koncernen fokuserar sin strategiska inriktning och lanserar prestationsprogram för alla varumärken för att stärka lönsamhet och kassaflöde

På Capital Markets Day presenterade koncernen ledarskapsprinciper som fokuserar på kundorientering, entreprenörskap och laganda. Ny finslipad styrmodell för varumärkesgrupperna, varumärkespositioneringen och produktsortimentet.
  • Nya ledarskapsprinciper fokuserar på kundorientering, entreprenörskap och laganda
  • Paradigmskifte till ”värde framför volym” prioriterar hållbart värdeskapande framför volymtillväxt
  • Koncernens strategiska avkastningsmål för försäljning har höjts till 9 -11 procent till 2030
  • Ny styrmodell för varumärkesgrupperna, varumärkespositioneringen och produktsortimentet finslipas
  • Varje varumärke tar ansvar för sina strategiska avkastningsmål med strukturerade prestationsprogram
  • Omstrukturering av plattformsarkitekturer, batteri-, programvaru- och mobilitetstjänster
  • Ny inriktning av regionala strategier, särskilt på marknaderna Kina och Nordamerika
  • VD Oliver Blume: "Vi har omstrukturerat Volkswagen-koncernen både strategiskt och tekniskt. Kundorientering, entreprenörskap och laganda styr hur vi agerar. Ambitiösa, strategiska avkastningsmål med strukturerade prestationsprogram stärker vår finansiella stabilitet."

Volkswagen-koncernen fokuserar på sin strategiska inriktning. På Capital Markets Day presenterade koncernen ledarskapsprinciper som fokuserar på kundorientering, entreprenörskap och laganda. Koncernen lägger ansvaret för avkastningsmålen på varumärkena. För att uppnå dessa mål, stärka lönsamheten och kassaflödet i synnerhet samt minska kapitalintensiteten lanserar varje varumärke för första gången ett eget prestationsprogram.

Detta innebär ett paradigmskifte: Istället för ren volymtillväxt kommer hållbart värdeskapande att prioriteras i framtiden utifrån principen ”värde framför volym”. För att kunna dra full nytta av skalfördelarna som erbjuds av teknikplattformarna, omstrukturerar koncernen sin plattformsarkitektur samt batteri-, programvaru- och mobilitetstjänster.

Regionalt fokuserar koncernen sina investeringar på världens mest attraktiva vinstpooler. I detta sammanhang förfinas även strategier för de viktiga tillväxtmarknaderna Kina och Nordamerika. Baserat på varumärkenas fokuserade handlings- och prestationsprogram ökar koncernen sitt strategiska avkastningsmål för försäljning till 9-11 procent till 2030.

– Vårt fokus ligger på implementering, snabbhet och prestanda: Under de senaste nio månaderna har vi redan fattat viktiga beslut för utvecklingen av vårt företag. Med vårt strikta 10-punktsprogram har vi tydligt prioriterat våra operativa och strategiska handlingsområden. Kärnområdena är våra produkter, marknader och kunder, vår teknik och Volkswagen-koncernens finansiella ramverk, sade Oliver Blume, VD för Volkswagen-koncernen, på Capital Markets Day på Hockenheimring den 21 juni. Han fortsatte:

– Vårt ledarskap bygger på mätbarhet, transparens, ansvarstagande och laganda. Denna strategiska omstrukturering ger fördelar för våra kunder, våra investerare och vårt team genom attraktiva produkter, högre avkastning och entreprenörskap inom varumärkena.

Med den nya styrmodellen ger Volkswagen-koncernen varumärkena direkt ansvar för finansiella mål, strategi och varumärkesidentitet.

Varumärkenas prestationsprogram, som hanteras på varumärkesgruppnivå, utgör ramverket för deras vidareutveckling. Att flytta fokus från volym till värdeskapande kommer att stärka varumärkenas marknadspositionering. För att uppnå detta fokuserar varumärkena på att förbättra sina resultat när det gäller marginaler, produktmix och bilarnas särdrag. Dessutom kan nya affärsmodeller, t.ex. mobilitetstjänster, utöka varumärkenas handlingsutrymme och skapa ytterligare vinstmöjligheter. Detta stöds ytterligare av en effektiv användning av stordriftsfördelar samt omfattande kostnadsbesparande åtgärder inom områdena utveckling, material, produktion, försäljning och fasta kostnader.

Oliver Blume:

– Vi befinner oss i en spännande men utmanande tid. Fordonsindustrin förändras i en aldrig tidigare skådad takt, och framför allt dominerar e-mobilitet och digitalisering framtidens agenda. Vi måste påskynda vår egen omvandling ännu mer för att säkra och stärka vår konkurrenskraft. Vårt nya ledningsteam är redo att göra detta – med entreprenörskap och ett tydligt engagemang för hållbarhet och prestanda.

Ny metod ”värde över volym” ökar koncernens effektivitet

I framtiden kommer Volkswagen-koncernen att prioritera hållbart värdeskapande framför volymtillväxt. Arno Antlitz, CFO och COO för Volkswagen-koncernen:

– Vår nya styrmodell bygger på principerna om lönsamhet, lägre fasta kostnader och disciplinerade investeringar. Historiskt sett har vårt företag försökt öka lönsamheten genom volymtillväxt – och vi har lyckats med den strategin. Vi är dock övertygade om att omställningen av vår bransch mot e-mobilitet och digitalisering kräver ett nytt tillvägagångssätt. Därför har vi infört en styrmodell baserad på starka varumärkesgrupper och teknikplattformar som är gemensamma över varumärken. Det prioriterar hållbart, lönsamt värdeskapande framför volymtillväxt.

Syftet med styrmodellen är att skapa en balanserad kombination av varumärkenas emotionella styrka och stordriftsfördelarna med koncernens teknik och tjänster.

I omställningen ingår även en tydligare beteckning av varumärkesgrupperna, som framöver kommer att kallas Core, Progressive, Sport Luxury och Trucks.1

För att vara väl förberedda på utmaningarna och ta vara på möjligheterna kommer koncernens finansiella stabilitet att stärkas. För detta ändamål har koncernledningen definierat specifika nyckeltal som varje varumärkesgrupp samt teknikplattformarna CARIAD och PowerCo kommer att mätas mot för första gången. Fokus ligger på rörelseresultat, försäljningsavkastning, nettokassaflöde, kontantomvandlingsgrad (CCR) och investeringskvot. För att förstärka dessa prioriteringar planerar Volkswagen-koncernen att vidareutveckla incitamentsprogrammet för ledningen så att det omfattar utvalda finansiella mål för varumärkets och varumärkesgruppens resultat.

Från 2023 siktar Volkswagen-koncernen på en årlig försäljningstillväxt på i genomsnitt 5-7 procent fram till 2027. Därefter planeras tillväxten att anpassas till branschutvecklingen. Det strategiska försäljningsavkastningsmålet kommer att höjas till mellan 9 och 11 procent till 2030. För varumärkenas respektive finansiella mål har företaget utfört en omfattande analys av konkurrenternas avkastning och fastställt dem som ett minsta riktmärke.

Omställning av teknikplattformar

Volkswagen-koncernen anpassar sina teknikplattformar för att erbjuda en enastående kundupplevelse. Företaget förlitar sig på fyra tekniska områden: plattformsarkitekturer, batterier, programvara och mobilitetstjänster. Dessa ska tillhandahålla ledande tekniska innovationer och hjälpa varumärkena att dra nytta av stordriftsfördelar. Det kommer att göra det möjligt för koncernen att stärka positioneringen av sina varumärken och öka lönsamheten på ett hållbart sätt. Vad gäller arkitekturen finns det en tydlig väg för etableringen av den koncernövergripande plattformen SSP. Redan 2024 kommer den nya PPE och andra generationens MEB+ att användas som konkurrenskraftiga arkitekturer.

Batteristrategin och upprampningen av PowerCo ger koncernen högsta möjliga flexibilitet och konkurrenskraft genom Unified Cell – en enhetlig cell som är indelad efter prestandasegment. Den geometriska standardiseringen ger stordriftsfördelar, specifika cellkemier ger individuella prestandanivåer – skräddarsydda efter kraven i respektive marknadssegment.

CARIAD struktureras som en smidig intern programvaruleverantör nära knuten till varumärkena. Detta kommer att underlätta lanseringen av den helt eldrivna Porsche Macan och Audi Q6 e-tron på den nya premiumplattformen E3 1.2. Dessutom kommer nästa generations E3 2.0 att utvecklas baserat på en helt ny struktur, som kommer att utvecklas i en ny Software-Defined-Vehicle hub där team från CARIAD, VW och Audi kommer att samarbeta.

Inom Volkswagen Group Mobility ansvarar Volkswagen Financial Services för att leda en sömlös och integrerad mobilitetsplattform som förenar koncernens omfattande utbud. På denna plattform kommer de etablerade produkterna som leasing och finansiering att kompletteras med nya och växande tjänster, inklusive abonnemangstjänster, uthyrning, bil- och scooterdelning.

Under de kommande fem åren kommer Volkswagen-koncernen att investera 180 miljarder euro som en del av sin strategiska investeringsplanering. Varumärkesgruppernas investeringar jämförs med konkurrenterna. Samtidigt investerar vi i koncernens framtida bärkraft: inom teknik, strategiska områden och regioner. På medellång sikt, och efter att investeringar i förbränningsteknik har fasats ut, ska investeringskvoten för koncernen som helhet minskas till under 11 procent till 2027 och till cirka 9 procent till 2030.

Förfining av regionala strategier

Volkswagen-koncernen ompositionerar sig även på regional nivå. För detta ändamål har nya strategier tagits fram för den kinesiska och nordamerikanska marknaden. I Kina strävar Volkswagen-koncernen efter att förbli den mest framgångsrika internationella OEM-tillverkaren (Original Equipment Manufacturer). Därför har ett mål tagits fram för 2030 där produkter som utvecklats i Kina för Kina spelar en nyckelroll. I Nordamerika strävar Volkswagen-koncernen efter att avsevärt utöka sin marknadsandel. Detta inkluderar investeringar i nya elbilar och en fabrik för battericeller i Kanada. För att ta vara på segmentet för pickuper med höga marginaler och robusta SUV:ar kommer det ikoniska Scout-märket att återlanseras med helt eldrivna bilar och tillverkas på en fabrik i South Carolina.

Volkswagen-koncernens Capital Markets Day den 21 juni är startskottet för en intensivare dialog med kapitalmarknaden. Ytterligare evenemang planeras där investerare och analytiker kommer att få mer detaljerad information om varumärkesgruppernas strategier, teknikområden och regionala strategier.

1 Core är den tidigare Brand Group Volume, Progressive är den tidigare Premium Group, Sport Luxury är den tidigare Sport Group och Brand Group Trucks är den tidigare Truck & Bus.