NTM nominerade i INMA Global Media Awards
NTM-koncernen är i år nominerade i fem olika kategorier i den prestigefyllda tävlingen INMA Global Media Awards.
– Mediebranschen är sedan många år inne i en intensiv omvandlingsperiod. Det gör att vi som bolag måste våga vara snabba att förändras, våga testa och prova och också våga misslyckas, vilket vi gör ofta så klart. Just de här projekten som blivit nominerade i den här tävlingen är resultatet av just det: att våga prova, för det gör ju att vi också lyckas bra med många saker, säger Lina Hedenström, VD NTM.
– Det känns väldigt kul, och som ett styrkebesked att vi som ett i sammanhanget relativt litet svenskt mediebolag lyckas med att få hela fem nomineringar i stenhård konkurrens med världens främsta medier. Särskilt glad är jag över nomineringen för kampanjen kring Pressfrihetens dag. Det var ett så smart koncept och superbra utförande både tekniskt och visuellt. Och också resultatet av ett grymt internt teamwork med vår reklambyrå Fluid och vår utvecklingsavdelning Innovation där vi verkligen drar nytta av kraften att jobba tillsammans inom NTM, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.
Totalt är 198 bidrag från hela världen nominerade som finalister. Sverige lyckades få 19 nomineringar, och NTM knep hela fem av dessa. Koncernens omfattande satsning på livesport är nominerat i hela tre olika kategorier.
– Det är intressant och säger något om kraften i att erbjuda livesport till våra betalande prenumeranter. Nomineringarna kom både i kategorin för bästa videoprodukt och i den som handlar om att lyckas behålla prenumeranter, och som bästa nischade prenumerationsprodukt. Vår senaste satsning på kvalet till hockeyallsvenskan drog igång häromdagen och har gett enormt fin tittning bland våra prenumeranter”, säger Jens Pettersson.
De försvunna orden
Nominerad i kategorin:
’Most Creative Use of Advertising Formats’.
På Pressfrihetens dag 3 maj 2022 samlades NTM-koncernens titlar i en gemensam kampanj för att uppmärksamma fler läsare på vikten av oberoende nyhetsrapportering. Kampanjen gick i både print och på sajt, men inte som annons. Kampanjens styrka låg i att kanalen blev kampanjen när besökarna möttes av en sajt där orden successivt försvann framför deras ögon.
Live-sport stärker läsarlojalitet
Nominerad i kategorierna:
’Best New Video Product or Feature’
’Best Initiative to Retain Subscribers’
’Best Subscription Niche Product’
Live-sport har under flera år lockat prenumeranter att ta del av vår nyhetsrapportering. Med ökat fokus under 2022 har redaktionerna kompletterat sändningarna med satsningar i nya format, som poddar och digitala tv-sändningar. Live-sporten har nu i ett större perspektiv blivit en viktig del av vårt erbjudande och vi ser effekten av det i våra mätningar av lojalitet och intäkter.
Sju prioriterade ämnesområden
Nominerad i kategorin:
’Best Use of Data to Drive a Business Result’
Med avstamp i data, analys av cirka 95 000 artiklar och fokus på läsare i åldern 30-50 år skapades en strategi med sju prioriterade ämnesområden. Det har gett redaktionerna ett gemensamt fokus för innehållet och en effekt som bidrar till ökat engagemang och tillväxt.
- Blåljus/olyckor
- Brott och straff
- Vad händer på stan?
- Näringsliv/arbetsmarknad
- Hälsa och sjukvård
- Familj
För mer information:
Lina Hedenström, VD
Mobil: 070-303 38 92
E-post: lina.hedenstrom@ntm.se
ntm.se
Jens Pettersson, Redaktionell utvecklingschef
Mobil: 073-662 11 33
E-post: jens.pettersson@ntmmedia.se
ntm.se
Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.
Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete21.10.2024 08:44:33 CEST | Pressmeddelande
NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.
Tove Hovemyr ny debattredaktör och ledarskribent på UNT20.9.2024 09:03:05 CEST | Pressmeddelande
I november tillträder Tove Hovemyr tjänsten som debattredaktör och ledarskribent på Upsala Nya Tidning. Tove kommer närmast från en tjänst på den liberala tankesmedjan Fores och har en lång erfarenhet av opinionsbildning och skrivande.
Niklas Wallenberg blir ny vd för Fluid5.9.2024 10:19:55 CEST | Pressmeddelande
Från och med 23 oktober kommer reklambyrån Fluid att ledas av Niklas Wallenberg. Han har lång erfarenhet från olika roller inom byråbranschen och kommer senast från ett uppdrag som marknads- och kommunikationschef för Telias globala verksamhet.
Svensk Hemleverans i unikt samarbete med Östergötlands Stadsmission4.9.2024 17:36:17 CEST | Pressmeddelande
Nu tar vi nästa steg i vårt samarbete med Östergötlands Stadsmission. Svensk Hemleverans ansvarar för att leverera varor till Matmissionen, en butik som erbjuder livsmedel till rabatterade priser och samtidigt motverkar matsvinn. Tillsammans bidrar vi till ett mänskligare och mer hållbart samhälle.
Nya webbshopen Plockie erbjuder enkel, trygg och prisvärd shopping30.8.2024 08:20:02 CEST | Pressmeddelande
Säg hej till Plockie – en ny webbshop för dig som gillar stilsäker heminredning och prisvärda produkter för en aktiv fritid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum