Upplev Tysklands natur! En kampanj som fokuserar på naturliga landskap och hållbara semesterupplevelser

Med en ny kampagn med fokus på hållbarhet intensifierar Tyska turistbyrån (GNTB) sitt arbete för att positionera Tyskland som en hållbar semesterdestination på den globala marknaden. Med den nya globala kampanjen "Upptäck Tysklands natur" sätter GNTB besökarnas uppmärksamhet på Tysklands naturliga landskap och hållbara semesterupplevelser.

Höstdag vid Schluchsee, i Nationalparken Schwarzwald
Höstdag vid Schluchsee, i Nationalparken Schwarzwald @VDN - Verband Deutscher Naturparke e.V./Gerhard Albicker
  • Efter två år av coronavirus-pandemin lägger människor större vikt vid den påverkan de har som resenärer, på hållbarhet och på önskan om orörd natur, säger Petra Hedorfer, verkställande direktör för GNTB. "Upptäck Tysklands natur" fortsätter vår linje av marknadsföringskampanjer som regelbundet fokuserar på natur och rekreation samt hållbarhet som nyckelelement i vårt kärnvarumärke. Enligt IPK International är Tyskland redan den näst mest populära destinationen i världen för naturbaserade resor bland européer. Och Inspektours Destination Brand 21-undersökning visar att viktiga marknader för turism till Tyskland ser landet som en utmärkt destination för resor på landsbygden och hållbara semestrar. Vårt mål är att bygga vidare på denna position genom att främja semester på landsbygden, längre vistelser och hållbar turism.

"Upptäck Tysklands natur " lanseras som en digital kampanj där nyckelelement är kampanjvideon och, som ett nytt digitalt verktyg, videor i 8D-ljud.

Bakgrund:

2021 Nations Brand Index (NBI) från Anholt-Ipsos avslöjar att skydd av miljön och jordens naturresurser är två av de mest pressande utmaningarna som världen står inför just nu. Tyskland är ett av de länder som respondenterna litar mest på för att bemästra dessa utmaningar.

I SDG-indexet, som speglar framsteg på vägen mot att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling, är Tyskland för närvarande rankat på fjärde plats av alla FN-medlemmar.

Enligt den senaste forskningen från IPK International om effekterna av covid-19 på internationella resor planerar 26 procent av resenärerna världen över en naturorienterad semester 2022. Siffran är ännu högre, 30 procent, för semesterfirare som planerar att besöka Tyskland.

Analys av GTM-expertpanelen, för vilken GNTB undersökte 259 vd:ar och nyckelkunder inom den internationella resebranschen, visar att ungefär hälften av beslutsfattarna redan har märkt en liten förändring i kundbokningar mot hållbara produkter och tjänster. Tre fjärdedelar av de tillfrågade förväntar sig att efterfrågan kommer att öka inom detta segment under de kommande tre åren. Dessa experter betygsätter också Tyskland som det tydliga nummer ett för hållbart resande.

Med mer än 30 procent av sin landyta under särskilt skydd inom nationalparker eller naturparker är Tyskland den idealiska destinationen för semester i hjärtat av naturen.

Vandring vid Baybachravinen i Beltheim, Saar Hunsrück Steig

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.