Arla välkomnar 15 nya mjölkgårdar

Trots lågprisjakt och skakigt marknadsläge ser Arla ljust på framtiden för svensk mjölkproduktion. Det närmaste året tar mejerikooperativet in 15 nystartade mjölkgårdar – fyra i Jämtland, fyra i Hälsingland, tre i Jönköpings län samt en vardera i Bohuslän, Värmland, Västernorrland och Skåne.

Tillökning i Arlafamiljen. Kooperativet växer med cirka 1 100 mjölkande kor. Foto: Arla Arla Arla

– Vi har väldigt begränsade möjligheter att ta in nya medlemmar i Arla. Därför känns det extra viktigt att kunna använda de möjligheter vi har till att stötta framtidens mjölkproducenter och nu välkomna 15 nystartade företag till kooperativet, säger Lisa Ehde, ansvarig för jordbruks- och medlemsfrågor hos Arla Sverige.

När någon tar över en existerande Arlagård så blir den personen automatiskt medlem i kooperativet. Arla har just nu begränsade möjligheter att ta emot bönder som vill byta från andra mejerier. Men de här 15 mjölkföretagarna startar från grunden och då kommer saken i ett annat läge.

– Vi behöver trygga livsmedelsförsörjningen i Sverige och samtidigt bidra till att mätta den snabbt växande befolkningen i världen. Ska vi lyckas med det behövs på sikt mer svensk mjölk. Därför känns det riktigt roligt att fler bönder vill starta upp och satsa på mjölk, säger Lisa Ehde.

Merparten av de nya gårdarna har i dag köttproduktion, några har haft mjölkkor tidigare och ett par har i nuläget inga djur alls. Lisa Ehde fortsätter:

– Två av gårdarna i Hälsingland startar troligen sin produktion redan i höst, men resten kör igång under nästa år. När alla är i drift räknar vi med att de ska leverera ungefär 11 miljoner kilo konventionell mjölk per år.

Sverige är ett bra land att producera mjölk i. Bönderna har under många år byggt in starka mervärden i lantbruket – låg antibiotikaanvändning, god djuromsorg samt miljö- och klimatsmart produktion. De senaste årens kriser har dessutom synliggjort behovet av mer svensk mat, både för att stärka beredskapen och öka exporten.

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arlas hållbarhetsersättning vinner pris15.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arlas hållbarhetsersättning som ger incitament för klimat- och hållbarhetsomställning för mjölkbönder vinner Svensk Kooperations pris för kooperativ utveckling år 2024. – Arlas hållbarhetsersättning är ett konkret exempel på hur kooperativa företag tar samhällsansvar, jobbar långsiktigt och gör det möjligt att genomföra den hållbara omställningen på ett lönsamt sätt, säger Anna Karin Hatt, ordförande i Svensk Kooperation.