Schibsted

Essy Klingberg tar med podd-lyssnarna in i Tiktok-mysterium

Dela

Ett hemligt konto på Tiktok väcker obehagskänslor hos unga flickor. En man hängs ut – men är han rätt person? ”Den här historien handlar om vad som händer när spelreglerna i sociala medier överträds, och vad konsekvenserna blir för människor”, säger Essy Klingberg som står bakom SvD:s podd-dokumentär “Jakten på Tiktoks mest mystiska konto”.

Kharma Sarenbrant och Alva Törnqvist är två av de influencers som medverkar i SvD:s podd Blenda. Bakom avsnittet står SvD Kulturs Essy Klingberg. Illustration: Henrik Malmsten/SvD
Kharma Sarenbrant och Alva Törnqvist är två av de influencers som medverkar i SvD:s podd Blenda. Bakom avsnittet står SvD Kulturs Essy Klingberg. Illustration: Henrik Malmsten/SvD

Presenter. Känslofyllda brev. Närgångna och kontrollerande frågor. Under flera år väcker personen bakom Tiktok-kontot Djureninaturen obehag hos flera svenska unga flickor. 

– Jag var jätterädd för det kändes som att han skulle göra någonting. Han hade ändå koll på var jag bodde, säger 14-åriga Wilma som medverkar i SvD:s podd.

Våren 2023 pekas en man ut som personen bakom kontot i flera klipp som får enorm spridning på Tiktok. 

– Under arbetets gång har min egen syn på historien kastats om flera gånger, och jag tror att lyssnaren kommer att uppleva samma sak. Den spänner över många brännpunkter, från besatthet till spelreglerna på sociala medier – och vad som händer när de överträds, säger Essy Klingberg som är reporter i “Jakten på Tiktoks mest mystiska konto”, det senaste avsnittet av SvD:s dokumentärpodd Blenda.

Wilma är bara en av flera unga svenska flickor som medverkar i podden. Två profilerade Tiktok-influencers, Alva Törnqvist och Kharma Sarenbrant, berättar också om sina upplevelser. Men här finns också den man som pekades ut.

– Jag har fått ungefär 600 påringningar av anonyma, dolda nummer. Jag har fått många sms, konstiga sms, sliskiga sms, hotfulla sms och hatiska sms. Jag har personligen blockerat bortåt 100 nummer, säger mannen.

Adam Svanell, som är värd och redaktör för Blenda, ser den nya dokumentären som en del av SvD:s ambition att skildra de digitala världar där barn och ungdomar rör sig.

– Vår tidigare dokumentär om youtubern Pontus Rasmusson visade hur viktigt det är att journalistiken granskar sådana sammanhang. Mycket av det som unga möter på nätet är ju helt okänt för vuxna. 

Svenska Dagbladet har under senare år satt ett rejält avtryck på den svenska poddmarknaden. Förutom dokumentärformatet Blenda – som släppt sex tidigare avsnitt – har tidningen rönt stor framgång med poddserien Dynastin, om familjen Stenbeck. Dynastin blev snabbt SvD:s enskilt mest framgångsrika publicering hittills, både vad gäller räckvidd och nya prenumeranter.

”Jakten på Tiktoks mest mystiska konto”, släpps idag, den 30 juni, för SvD:s prenumeranter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Essy Klingberg,  reporter, SvD. Telefon: 0709-53 13 95. E-post: essy.klinberg@svd.se.
Adam Svanell, dokumentärredaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kharma Sarenbrant och Alva Törnqvist är två av de influencers som medverkar i SvD:s podd Blenda. Bakom avsnittet står SvD Kulturs Essy Klingberg. Illustration: Henrik Malmsten/SvD
Kharma Sarenbrant och Alva Törnqvist är två av de influencers som medverkar i SvD:s podd Blenda. Bakom avsnittet står SvD Kulturs Essy Klingberg. Illustration: Henrik Malmsten/SvD
Ladda ned bild
Tiktok-kontot Djureninaturen väcker obehag hos unga flickor. Reporter Essy Klingberg tar med lyssnaren till Tiktoks mest mystiska konto. Redaktör är Adam Svanell och producent Daniel Persson Mora. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD
Tiktok-kontot Djureninaturen väcker obehag hos unga flickor. Reporter Essy Klingberg tar med lyssnaren till Tiktoks mest mystiska konto. Redaktör är Adam Svanell och producent Daniel Persson Mora. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD
Ladda ned bild
SvD Kulturs reporter Essy Klingberg. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD
SvD Kulturs reporter Essy Klingberg. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye