Björn Ranelid är Årets skåning

Författaren Björn Ranelid får utnämningen Årets skåning 2023 av Stiftelsen Skåneländska Flaggans Dag och Kvällsposten.
Björn Ranelid, foto: Christian Örnberg/Kvällsposten. Bilden får användas fritt i samband med rapportering om Årets skåning.

Björn Ranelid föddes 1949 i Malmö och delar numera sin tid mellan Stockholm och Kivik på Österlen. I år är det 40 år sedan han debuterade som författare och sedan dess har han skrivit mer än fyrtio böcker som tillsammans sålt över en miljon ex. Till hösten kommer romanen ”Världens vackraste kärlekshistoria”. Ranelid har också medverkat bland annat i Melodifestivalen, Stjärnorna på slottet och Let’s Dance och är sedan 2017 vigselförrättare.

Kvällspostens läsare och de som följer Stiftelsen Skåneländska Flaggans Dag har röstat fram vinnaren.

– Det har nog aldrig varit mer befogat att tala om jordskredsseger. Och det känns fint att få uppmärksamma Björn Ranelid i år när han jubilerar, säger Maria Rydhagen, nyhetsredaktör på Kvällsposten som är Expressens edition i Sydsverige.

Utöver skrivandet är Björn Ranelid en flitig föreläsare. Sedan 2009 delas Björn Ranelid-priset ut till språkbegåvade gymnasister och Ranelid var under det gångna året en av de starkaste rösterna i debatten om de och dem.

Årets skåning-utmärkelsen har delats ut av Stiftelsen Skåneländska Flaggans Dag sedan 1967, de senaste 13 åren i samarbete med Kvällsposten. Bland tidigare vinnare finns Tina Nordström (2002), Nisse Hellberg (2020) och Farah Abadi (2022). Vinnaren får en skånsk flagga och ett diplom, skapat av konstnären Harriet Ståhlberg, som kommer att delas ut i samband med Kristianstads stadsfestival i dag, 2 augusti. Dessutom hängs ett porträtt av Årets skåning upp på Malmö Airports ankomsthall.

– Jag vill tacka Kvällspostens läsare för ett utmärkt val även detta år! Björn Ranelid har varit nominerad flera gånger tidigare, och det är därför extra roligt att nu få ge honom utmärkelsen, säger Göran Hansson, ordförande i Stiftelsen Skåneländska Flaggans Dag.

Maria Rydhagen, redaktör på Kvällsposten, maria.rydhagen@kvp.se