Försvarar VM-guld trots miserabel start för Emil!

Pålsboda sonen Emil Broberg försvarar sitt VM-guld från ifjol trots att han låg näst sist efter fyra omgångar.
– Helt ärligt trodde jag det var över efter den starten. Men jag fick försöka hålla huvudet kallt och fokusera för att kunna genomföra resterande rundor felfritt. Jag visste att jag hade farten för att kunna slåss med de andra om topplaceringarna så det var bara att vinna eller försvinna som gällde för mig!

Gunnar Broberg caller och pappa till Emil Broberg står tillsammans på pallen där Emil mottar FAI:s VM guld. Privat Fri användning

Drachten, Nederländerna här har modellflyg-VM i pylon racing avgjorts 2-5 augusti. Tävlingen inleddes tungt för Emil som efter fyra heat hade tre misslyckade heat som vardera gav max poängen 200. Emil visste att de tre sämsta heaten skulle räknas bort, så än fanns den en chans. Dock saknades utrymme för fler missar.
– Efter runda nio insåg jag att jag på riktigt hade en chans att ta hem det. Och efter runda tio började de andra även inse det, berättar Emil.

Emil lyckades bevisa att han är bäst när det gäller, han lyckades trots fisko starten försvara VM-guldet. Emil kämpade ifjol med amerikanen Gino del Ponto om guldet i år blev Gino trea slagen med en endaste hundradels poäng av landsmannen Randy Bridge!

Lagtävlingen

Ifjol vann Sverige VM-guld i lagtävlingen genom bland annat att Emil med pappa Gunnar kom på bronsplats individuellt, men den platsen kunde pappa Gunnar inte försvara utan han blev istället åtta. I det svenska teamet i år ingick Gunnar, Thomas Eriksson som blev elva och Simon Eriksson som slutade på 15:de plats. Emil deltog som regerande världsmästare och fick därför inte räknas in i laget. Resultatet räcker ändå till en fin andra plats alltså ett VM silver. Världsmästarna USA var ohotade i lagtävlingen då de tog hem andra, tredje och fjärde plats individuellt.

Slutresultat av modellflyg-VM i Pylon racing F3D 2023.

Individuellt totalt 33 tävlande:

1. Emil Broberg Pålsboda, Sverige 1 000p
  2. Randy Bridge USA 998,31p
  3. Gino del Ponte USA 998,30p
    8. Gunnar Broberg Pålsboda, Sverige 986,37p
    11. Thomas Eriksson Ludvika, Sverige 971,99p
    15. Simon Eriksson Pålsboda, Sverige 965,33p

Lag totalt 13 lag:

1. USA 1 589,55p
  2. Sverige 1 677,02p (Emil Broberg, Gunnar Broberg & Thomas Eriksson)
  3. Tjeckien 1699,15p

Fullständiga resultat hittas på tävlingens hemsida.

Detta är pylon racing

Pylon är en tävlingsform inom radioflyget som riktar sig till de lite mer otåliga modellflygarna. Här går det undan ordentligt! Tävlingsformen går ut på att flyga 10 varv i en triangelformad bana fortast möjligt. Och hur svårt kan det vara då? Prova själv får du se. Blandar du sen in tre kompisar som flyger samtidigt med dig som också vill vara först över mållinjen så blir det lite knepigare. Lägg därtill en klocka så går nog pulsen upp ordentligt.
Den snabbaste klassen inom Pylon är F3D. Här blir modellerna mycket mer avancerade. Balsa/frigolit-konstruktionerna har fått ge plats åt kompositmaterial. F3D-modellerna är vackra slimmade maskiner som pinnar på riktigt bra. Det är nästan fritt att välja motor och alla motorer har avstämda pipor. Här är det farter en bit över 340 km/h som gäller!

Vi har 330 medlemsföreningar som har 18 000 personer i sina medlemsregister.

Internationale* http://www.fai.org/ (FAI). FAI arbetar främst med tävling