Friflyglandslaget bärgar VM-guld och silver!

VM i friflyg inleds fantastiskt bra av det svenska friflyglandslaget som vinner VM-guld efter en hårt kamp med Slovakien. Individuellt vinner karlstadbon Robert Hellgren ett VM-silver.

Friflyg VM är i full gång utanför Moncontour i Frankrike. Tävlingen samlar  114 tävlande från 40 nationer. Första dagens tävlande i klass F1A gav ett guld och ett silver till Sverige!

Svenska laget bestående av  Per Findahl (Norbergs Flygklubb), Robert Hellgren (Norbergs Flygklubb boendes i Karlstad) och Anders Persson (AKM Malmö) fick till det och flög fullt under grundomgångarna alltså klarade av med hjälp av uppvindar att vara i luften med hjälp av uppvindar hela tävlingstiden vilket innebar att hela laget kvalificerade sig till finalflygningarna.

Under den första finalflygningen fortsatte Robert sitt fina flygande och maxade flygtiden medan både Per och Anders tappade lite tid. Per flög 338 sekunder och fick plats 19, Anders flög 263 sekunder och fick plats 29. Inför sista finalen stod fighten om lagguldet mellan Slovakien och Sverige. Robert Hellgren gjorde en kanonflygning och landade efter 390 sekunder. Flygningen gav Robert en individuell silvermedalj och säkrade det svenska guldet i lagtävlingen ! Individuell världsmästare blev Lauri Malila tävlande för Schweiz.

Slutresultat från VM i friflyg

Moncontour, Frankrike

Klass F1A individuellt 117 tävlande

1. Lauri Malila Schweiz 2 159p
2. Robert Hellgren Sverige (Norbergs FK) 2 130p
3. Alejandro Arigos Argentina 2 121p
19. Per Findahl Sverige (Norbergs FK) 1 718p
28. Anders Persson Sverige (AKM Malmö) 1 643p

Klass F1A lag med 39 tävlande nationer

1. Sverige 50p
2. Slovakien 64p
3. Tyskland 97p

Detta är friflyg.

Friflyg är en flygsport där vi tävlar med friflygande, ej radiostyrda, modellplan. Sporten är att försöka få planen att flyga så länge som möjligt. För att lyckas med detta:

• trimmar de tävlande sina modeller så de flyger så bra som möjligt.
  • väljer vissa tävlande att bygga sina egna modeller och andra köper dem. Till modellerna används lätta trämaterial, kolfiber, kevlar och en hel del finmekanisk utrustning. Modellerna är 2-2,5 meter mellan vingspetsarna och väger strax under halvkilot.
  • den tävlande måste vara duktig att bedöma det väder som modellen ska flyga i. Under en tävling så är det alltid den biten som avgör vem som flyger längst. För att behärska detta krävs enormt med träning och man kan aldrig bli helt fullärd!
  • krävs i F1A klassen god kondition. Förflyttningarna kan vara uppåt 35 km under en tävlingsdag.

Svenska friflyglandslaget-
Karlstadbon Robert Hellgren tävlandes för Norbergs Flygklubb vann silver vid friflyg-VM.
Gäller att få upp modellen högt genom att dra nytta av uppvindar (termik m.m.)

Internationale* http://www.fai.org/ (FAI). FAI arbetar främst med tävling