Halebop botar Sveriges telefonskräck – 5 tips från psykologer
Får du en klump i magen när telefonen ringer? Om du tycker det känns jobbigt och obehagligt att ringa eller svara i telefon är du långt ifrån ensam. I Samtalsrapporten, framtagen av Halebop, hjälper psykologerna Björn Hedensjö, legitimerad psykolog, och Angela Ahola, doktor i psykologi med fokus på relationer, beteenden och mänskliga drivkrafter, att bota Sveriges telefonskräck.
– Telefonsamtalet är helt klart en vattendelare som väcker mycket känslor. De flesta verkar ha en stark åsikt om huruvida de är en telefonsamtalsperson eller inte. Från vårt håll älskar vi all typ av kommunikation men kanske lite extra när det kommer till telefonsamtalet, eftersom vi vet dess positiva effekter, säger Emma Craig, Head of Halebop.
Rädsla och ångest göds generellt av två beteenden; att fokusera på den och att undvika de situationer som triggar den. Att välja textkommunikation i stället för telefonsamtalet är att undvika situationen som triggar känslan – vilket i det långa loppet inte löser problemet.
– Den yngre generationen som inte har växt upp med telefonsamtalet har inte samma vana av att ringa som den äldre generationen har, så det är inte konstigt att det känns läskigt att ringa eller ta emot samtal. Men det är inte kört för det, det är ett vanebeteende som går att lära sig att tycka om, säger Emma Craig, Head of Halebop.
Den största telefonskräcken finns bland kvinnor mellan 18–29 år där hela 58 procent uppger att de upplever ett obehag för att ringa och/eller svara i telefon. De som är minst bekanta med telefonskräcken är personer mellan 65–79, där endast 14 procent uppger detta.
Så botar du telefonskräcken – psykologernas fem steg
- Ring ett nummer med telefonsvarare – då kan du börja med att öva på att faktiskt slå ett nummer, höra väntsignalen och inleda ett samtal utan att en riktig person finns på andra sidan, till exempel någon myndighet.
- Ring en person som du känner väl och vice versa – fråga hur hen mår och vad hen ska göra i helgen. Du kan också be personen ringa dig och ställa frågor så att du får öva på både in- och utgående samtal.
- Ring en pizzeria eller liknande – här är interaktionen förutsägbar och oftast utan krångliga följdfrågor. Efter att du beställt din pizza kommer konversationen med största sannolikhet sluta med väntetiden för pizzan för att sedan avslutas.
- Ring en okänd person med en konkret fråga – ta tillfälle i akt och kontakta kundtjänsten för den där produkten eller tjänsten som du inte vågat ringa än.
- Ring en okänd person med en öppen fråga – när du känner dig någorlunda bekväm med fjärde steget är det dags att ringa en okänd person med en mer öppen fråga som kan leda till fler följdfrågor och diskussion.
Läs hela rapporten på samtalsrapporten.se
För mer information, kontakta gärna:
Emma Craig, Head of Halebop, emma.craig@halebop.se, 070-810 46 93 (engelsktalande)
Emma Yderbo, Marketing Manager på Halebop, emma.yderbo@halebop.se, 070-483 86 95 (svensktalande)
Nyckelord
Bilder
Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Halebop och Samsung lanserar tävling: Radera sommarplågor och vinn en Samsung Galaxy Flip616.7.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Soldyrkande främlingar i strandselfien och hungriga fiskmåsar på picknickfilten – det finns många sommarplågor som kan förstöra den perfekta semesterbilden. Nu lanserar Halebop en kreativ tävling där svenskarna får radera sommarens värsta plågor – och vinna nya Samsung Galaxy Z Flip6. Tävlingen startar torsdag 18 juli 2024.
Semesterkassan gapar tomt – det här gör svenskarna sig av med för ett tillskott i ekonomin9.7.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Semestern är här för många – och lediga dagar betyder ofta högre utgifter. Enligt en undersökning från Halebop toppar telefonen listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Trots det har endast fem procent har tagit tillvara på möjligheten att byta in sin gamla mobil det senaste året.
Svenskarnas prio när kontot gapar tomt – det gör vi oss helst av med20.3.2024 08:50:11 CET | Pressmeddelande
Telefonen toppar listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Samtidigt är det bara fem av 100 svenskar som faktiskt bytt in sina gamla mobiler det senaste året, visar en ny undersökning från Halebop.
Halebop och Samsung Nordics bjuder in till kryptisk tävling – knäck koden och vinn mobil18.1.2024 15:02:48 CET | Pressmeddelande
There is a new Samsung in town. Den 17 januari släpptes den nya Samsung Galaxy S24-trion för världen att se första gången. I helgen lanserar Halebop, tillsammans med Samsung Nordics, en tävling där svenskarna kan vinna nya Samsung Galaxy S24 Ultra genom att knäcka koden. Tävlingen går live fredag den 19 januari kl. 12.00 på halebop.se/unlock och i Mall of Scandinavia.
Var tredje svensk vill ringa nära och kära mer – telefonsamtalet den perfekta julklappen14.12.2023 07:03:00 CET | Pressmeddelande
4 av 10 svenskar önskar att de ringde någon i deras närhet oftare i stället för att använda sms eller annan textkonversation. Samtidigt toppar föräldrar listan över vilka svenskarna ringer mest. Framför allt bland kvinnor och yngre personer. Det visar Samtalsrapporten, en rapport om svenskarnas telefonvanor utgiven av Halebop.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum