Biskop Susanne pilgrimsvandrar till Samekåtan i Vättlefjäll

Under en pilgrimsvandring med efterföljande gudstjänst vid Samekåtan i Vättlefjäll lyfts frågan om försoningsprocessen mellan det samiska folket och Svenska kyrkan.

Magnus Aronsson/Ikon Magnus Aronsson/Ikon

Söndagen 27 augusti ordnar Sameföreningen i Göteborg tillsammans med Angereds församling, Nylöse pastorat och Göteborgs stift en pilgrimsvandring till Samekåtan vid Trollsjön i Vättlefjäll.

Efter vandringen firas en gudstjänst där biskop Susanne Rappmann predikar och under dagen delas kunskap om Sameföreningen i Göteborgs arbete och om försoningsprocessen mellan det samiska folket och Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan har varit delaktig i det koloniala förtryck och övergrepp som skett gentemot det samiska folket. Nu pågår ett försoningsarbete som innebär en offentlig ursäkt och en handlingsplan för försoning.
– Svenska kyrkan har en historisk skuld, och nu både ansvar och möjlighet att se till att framtiden ser annorlunda ut. Att få pilgrimsvandra tillsammans sida vid sida är en stark symbol. Försoningsarbetet är en lång vandring i sig och består av många steg, säger biskop Susanne Rappmann.

Den fyra kilometer långa vandringen startar vid Bergums kyrka 9.15, där gudstjänsten startar 12.00. Det går även bra att samlas vid Rördalens parkering 11.30 och promenera en dryg kilometer till Samekåtan. Dagen avslutas runt 14-tiden.

Om oss