Ahlgrens bilar får ny kostym till födelsedagen!

Ahlgrens bilar som rullat ut till konsumenter i 70 år är ett folkkärt varumärke med en lång historia fylld av lekfullhet, stolthet och glädje. Detta arv är något som nu lyfts fram när Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och efter 15 år får ny kostym.

— Bakgrunden till designförändringen grundar sig i att vi tagit fram en ny positionering för Ahlgrens bilar med syftet att ta tillbaka vårt arv av att inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje. I samband med arbetet insåg vi betydelsen av att även återspegla det i vår förpackningsdesign, berättar Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

Ahlgrens bilars nya design som är skapad av byrån Neumeister inkluderar vackra landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar där Ahlgrens bilar rullar fram. Varje smak i portföljen har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil, för att förtydliga särskiljning mellan smakerna. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former för att skapa en lekfull, positiv och inbjudande känsla.

Det har dessutom tillkommit en fönsterform som efterliknar Ahlgrens bilars ikoniska bilform. Därigenom kan konsumenterna se innehållet i påsen och inspireras till att prova fler goda smaker från Ahlgrens bilar.

I samband med designförändringen går Ahlgrens bilar portföljen över till PlantPack som är ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 % växtbaserad plast.

— Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 % före 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

Med stor glädje kör den nya lekfulla förpackningen till Sveriges mest köpta bil in i butikshyllorna under augusti månad och ersätter succesivt de tidigare förpackningarna under hösten.

Vill du veta mer om Ahlgrens bilars nya design är du välkommen att kontakta Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta via mejl: clara.salomon@cloetta.se.

Arbetsgrupp Neumeister: Peter Neumeister, Creative Director, Anna Dormer Volgsten, Designer,
Karolina Ekstrand, Production Manager, Pia Lundström, Production Manager, Björn
Kongslöv, Final Art.

Om oss

Cloetta i sociala medier.