Nu släpper Cloetta en begränsad utgåva av sin klassiska godisburk!

Som en hyllning till sin historia och tradition av att designa plåtburkar, eftertraktade av samlare över hela landet, släpper Cloetta nu en begränsad utgåva - smyckad med illustrationer på några av Cloettas mest älskade godisklassiker. En närmare titt på burken avslöjar godissorterna, vilket gör den till en nostalgisk resa genom Cloettas unika historia och uppskattade smaker.

I april lanseras Cloettaburken i en exklusiv upplaga med enbart tusen exemplar. De kommer att finnas tillgängliga i Cloettas butiker i Ljungsbro, Gamla Linköping och Malmö. Illustratören bakom Cloettaburken heter Kristian Lindström och har sedan 10 år tillbaka drivit designbyrån Djungeltelegrafen. Han är en mångsidig konstnär vars hjärta bultar lite extra för illustrationer.

– Jag blev väldigt glad när jag fick det ärofyllda uppdraget att illustrera Cloettaburken. Med kreativitet och lekfullhet har godisglädjen, Cloetta-flickan och de klassiska godissorterna vävts in samtidigt som en hel del lämnas kvar till fantasin, berättar Kristian.

Cloettaburken är en hyllning till företagets långa historia som sträcker sig över 160 år tillbaka i tiden. Cloetta grundades 1862 av de schweiziska bröderna Bernhard, Christoffer och Nutin Cloëtta i Köpenhamn. Deras goda choklad blev snabbt omtyckt och ryktet spreds till Sverige, där de etablerade en fabrik i Malmö år 1873. År 1899 förvärvade de Chokladfabriks Aktiebolaget Motala och 1901 flyttade tillverkningen till Malfors, som sedan kom att bli det blomstrande samhället Ljungsbro - där fabriken än idag producerar några av Sveriges mest älskade godsaker.

På Cloettaburken skymtar vi även den klassiska Cloetta-flickan som i sin blårutiga klänning och vita hätta har representerat Cloetta i flera olika sammanhang sedan 1921.

– Med denna moderna klassiker vill vi hylla vårt unika arv och våra älskade varumärken, samtidigt som vi bjuder in till en resa genom vårt nostalgiska godissortiment. Vi är övertygade om att Cloettaburken kommer att bli en favorit bland samlare, säger Anna-Mia Leijon, Project & Business Developer på Cloetta.

Om oss

Cloetta i sociala medier.