Svenska kyrkan – politisk men inte partipolitisk?

Många förväntar sig att Svenska kyrkan ska vara en aktiv part i samhället. Och samtidigt kritiseras kyrkan återkommande för att engagemanget är partipolitiskt färgat. Hösten 2023 bjuder stiftskansliet i Lund in till en föreläsningsserie om kyrkans roll i samhället. Först ut är Patrik Hagman som pratar om kyrkans engagemang i samhällsfrågor.

Det finns en bred förväntan på att Svenska kyrkan ska engagera sig i aktuella samhällsfrågor och aktivt ta ställning mot orättvisor och missförhållanden. Förväntningarna finns både bland dem som är aktiva inom kyrkan, hos andra samhällsaktörer och hos allmänheten. Kritiken mot att kyrkan tar en aktiv del i samhället pekar ofta på att kyrkan är för partipolitisk.

Patrik Hagman, docent i politisk teologi, undersöker i sina böcker och artiklar folkkyrkans nutida situation ur ett politisk-teologiskt perspektiv. Hagman lyfter idén om en kyrka utan tydliga gränser mot samhället och beskriver kristendomen som en aktör med både samhällelig och politisk relevans.

Den 13 september föreläser Patrik Hagman i Skurups församlingshem klockan 13.30–16.00. Föreläsningen är öppen för allmänheten.

Journalister hälsas välkomna att delta i arrangemanget. Kontakta pressekreterare Camilla Lindskog, 046-15 55 23, för möjlighet till enskild intervju med Patrik Hagman.

Lena Andersson, stiftspedagog, 046-15 56 60
Per Kristiansson, stiftsadjunkt, 046-15 55 29

Kommande föreläsningar i serien:

Att vara eller inte vara i en digital kultur.
11 oktober klockan 13.30–16.00, församlingshemmet i Höör.
Vad innebär det att vara och verka som kyrka i en digital kultur, utöva digital religion och göra digital teologi?

Föreläsare: Frida Mannerfelt, präst i Kvistofta pastorat, lärare på Enskilda högskolan och Lund universitet, och forskare i praktisk teologi.

Har religion en roll i samhället?
23 november klockan 13.30–16.00, Kyrkans hus i Ronneby.
Genom historien har religion format världsbilder, livshållningar och samhällen. Oavsett vad vi tycker om det visar religionen inga tecken på att försvinna.

Föreläsare: David Thurfjell, professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola.

Foto Matilda Audas Björkholm och Kristin Lidell/Ikon

Om oss

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 148 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.