V vill bespara sjukhusen att tävla om finansiering – får nej i regionstyrelsen

I maj i år la Vänsterpartiet ett förslag om att avskaffa incitamentsmodellen för de skånska sjukhusen. Det grundades i att sjukvården redan drogs med ett prognosticerat underskott på 2,9 miljarder och knappast behövde ett hot om mindre betalt för att ”producera” fler operationer – eller tävla med varandra utifrån redan svårt underfinansierade budgetar. Idag ligger samma underskottsuppskattning på 3,5 miljarder och V ser fortsatt ingen anledning till att fortsätta pressa sjukhusen.

- En täckande grundfinansiering där sjukhusen är garanterade nog med pengar för att utföra sina uppdrag borde vara en självklarhet, men den finns inte där. Istället ser vi skenande underskott som i sig är oerhört stressande för ledning och personal. Incitamentsmodellen lägger ytterligare press på att utföra mer – men konstruktionen i sig ger inte mer pengar till vården än vad som hade funnits utan den, det kan bara ge en annan fördelning mellan sjukhusen, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet.

Rapporteringen kring om modellen faktiskt gett effekt i form av fler operarationer släpar efter, så hittills är det svårt att se om den gett effekt i form kortade operationsköer. Det har funnits ytterligare farhågor kopplade till modellen: svårigheter kring universitetssjukhusets utbildningsuppdrag och risker för undanträngningseffekter då enklare operationer kan prioriteras för att få upp antalet i rapporteringen.

- Styret vill inte att modellen avskaffas för att det skulle skapa en osäkerhet för sjukhusen som budgeterat för inkomster från modellen i slutet av året. Tyvärr är ju summan för vad sjukhusen ska dela på redan satt, det kommer inte komma några extra pengar att få in så länge inte någon annan får mindre. Det om något ger osäkerhet, att tävla om ekonomisk täckning för att ge patienterna vård. Det bygger på en cynisk syn om att sjukhusen inte skulle vilja operera så mycket som möjligt utan morot eller piska. Den synen delar inte vi, avslutar Alexandra Thomasson.

Förslagets avslogs under dagens möte med regionstyrelsen. I slutet av budgetåret ska pengarna från potten fördelas utefter sjukhusens utförda operationer.

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Det är när vi tillsammans ser till att välfärden och samhället ställer upp för oss alla och envar som vår individuella frihet växer. Inom sjukvården innebär det drift i egen regi för att säkra en jämlik tillgång till god vård. Bäst vård får man om patienternas behov får styra och låter skattepengarna finansiera verksamheten istället för att gå till vinster för välfärdföretagen. Sänkta avgifter för biljetter till ett modernt järnvägsnät, ett utbyggt nät av stadsbussar och regionala busslinjer som binder ihop hela regionen är Vänsterpartiets vision. Fri kollektivtrafik är framtiden! Vänsterpartiet vill bygga ett Skåne för alla – inte bara för de rikaste.