IKEA uppmärksammar kungens 50 år på tronen med specialdesignad “trontjänare”
I år firar IKEA 80 år. Samma år firar Sveriges kung 50 år på tronen. IKEA uppmärksammar jubileet med en specialdesignad och unik “trontjänare”. Gåvan, en klassisk fåtölj i ny kunglig tappning, visas för första gången i Kungsträdgården i Stockholm fredagen den 15 september, för att sedan överlämnas till hovet.
Fåtöljen, som är en ikonisk produkt från IKEA, började säljas redan 1967 under namnet MILA och designades av Gillis Lundgren. När IKEA nu återigen tar tillbaka ett antal klassiska produkter genom kollektionen Nytillverkad, dyker fåtöljen upp på nytt – den här gången under namnet DYVLINGE. Ett exemplar av DYVLINGE har fått en kunglig prägel och överlämnas till kungen i samband med femtioårsjubileet.
– Designen har hämtat inspiration från Sveriges OS-dräkter 1972, men vi har omtolkat de karaktäristiska gula kronorna på blå botten till hjärtan. Behovet av kärlek i världen känns kanske viktigare nu än någonsin, säger Johan Ejdemo, designchef på IKEA of Sweden.
Nio meter hög KALLAX
Under det kungliga firandet kommer IKEA att synas i Kungsträdgården genom en över nio meter hög KALLAX-hylla. Hyllan är fylld med andra klassiska fåtöljer, några har funnits i sortimentet i över 50 år, medan andra lanserats mer nyligen. Gemensamt är att de alla säljs på IKEA idag och tjänar som troner i många människors hem. Hyllan är på plats 14 till 19 september.
– Det är naturligt att IKEA som kunglig hovleverantör ska vara med uppmärksamma kungens jubileum. Både genom den specialdesignade fåtöljen och genom vår jättelika KALLAX i Kungsträdgården. Många har minnen av våra produkter och därför känns det fint att få visa upp några av våra favoriter mitt i Stockholm, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.
Fåtöljen framtagen i Älmhult
Kungens gåva har tillverkats i prototypverkstaden på IKEA of Sweden i Älmhult. Den är precis som alla IKEA:s produkter ett resultat av Demokratisk Design, med de fem beståndsdelarna kvalitet, form, funktion, hållbarhet och lågt pris.
– När kungen nu firar 50 år på tronen vill vi som kungliga hovleverantörer fira det med honom. Just det här unika exemplaret har tagits fram av våra fantastiska medarbetare. Tillsammans med mönsterdesigners har idén förverkligats, original för tryck har tagits fram, färgkalibrerats och printats, för att sedan färdigställas av hantverksexpertis i vår tapetserarverkstad i Älmhult, säger Johan Ejdemo.
IKEA överlämnar gåvan i samband med firandet. DYVLINGE finns att köpa från och med januari 2024.
Lista med mer information om produkterna i KALLAX finns bifogad.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Dokument
Länkar
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Andra språk
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA testar ny tjänst för energiöversikt i Home smart-appen10.5.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Energiöversikt heter det senaste tillskottet till IKEA Home smart-appen och hjälper användarna att hålla koll på hur mycket el man använder hemma. Funktionen är ett test som kommer att förbättras och vidareutvecklas under året.
Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med IKEA Sverige22.4.2024 08:01:57 CEST | Pressmeddelande
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter. Nu har Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som IKEA Sverige nu börjar sälja. Pannbiffen, som består av kött och färs på hela, svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.
IKEA visar POÄNG fåtölj och KLIPPAN soffa på Milan Design Week 202415.4.2024 12:02:28 CEST | Pressmeddelande
Som en av höjdpunkterna på Milan Design Week 2024 presenterar IKEA de uppdaterade designerna av de ikoniska bästsäljarna - KLIPPAN soffa och POÄNG fåtölj. Dessa är de senaste tillskotten till kollektionen Nytillverkad, som blandar klassisk design med moderna inslag.
IKEA lanserar BRÄNNBOLL – en game-changer för gaming i hela hemmet15.4.2024 12:01:15 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar kollektionen BRÄNNBOLL, inspirerad av de föränderliga och varierande behoven hos gamers och de som lever med dem. Kollektionen innehåller tjugo mångsidiga produkter som hjälper gamers att skapa en bekväm och engagerande miljö när spelet är igång – och som smälter in i hemmet när spelet är avstängt.
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum