IKEA uppmärksammar kungens 50 år på tronen med specialdesignad “trontjänare”

I år firar IKEA 80 år. Samma år firar Sveriges kung 50 år på tronen. IKEA uppmärksammar jubileet med en specialdesignad och unik “trontjänare”. Gåvan, en klassisk fåtölj i ny kunglig tappning, visas för första gången i Kungsträdgården i Stockholm fredagen den 15 september, för att sedan överlämnas till hovet.

Fåtöljen, som är en ikonisk produkt från IKEA, började säljas redan 1967 under namnet MILA och designades av Gillis Lundgren. När IKEA nu återigen tar tillbaka ett antal klassiska produkter genom kollektionen Nytillverkad, dyker fåtöljen upp på nytt – den här gången under namnet DYVLINGE. Ett exemplar av DYVLINGE har fått en kunglig prägel och överlämnas till kungen i samband med femtioårsjubileet.

– Designen har hämtat inspiration från Sveriges OS-dräkter 1972, men vi har omtolkat de karaktäristiska gula kronorna på blå botten till hjärtan. Behovet av kärlek i världen känns kanske viktigare nu än någonsin, säger Johan Ejdemo, designchef på IKEA of Sweden.

Nio meter hög KALLAX

Under det kungliga firandet kommer IKEA att synas i Kungsträdgården genom en över nio meter hög KALLAX-hylla. Hyllan är fylld med andra klassiska fåtöljer, några har funnits i sortimentet i över 50 år, medan andra lanserats mer nyligen. Gemensamt är att de alla säljs på IKEA idag och tjänar som troner i många människors hem. Hyllan är på plats 14 till 19 september.

– Det är naturligt att IKEA som kunglig hovleverantör ska vara med uppmärksamma kungens jubileum. Både genom den specialdesignade fåtöljen och genom vår jättelika KALLAX i Kungsträdgården. Många har minnen av våra produkter och därför känns det fint att få visa upp några av våra favoriter mitt i Stockholm, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.

Fåtöljen framtagen i Älmhult

Kungens gåva har tillverkats i prototypverkstaden på IKEA of Sweden i Älmhult. Den är precis som alla IKEA:s produkter ett resultat av Demokratisk Design, med de fem beståndsdelarna kvalitet, form, funktion, hållbarhet och lågt pris.

– När kungen nu firar 50 år på tronen vill vi som kungliga hovleverantörer fira det med honom. Just det här unika exemplaret har tagits fram av våra fantastiska medarbetare. Tillsammans med mönsterdesigners har idén förverkligats, original för tryck har tagits fram, färgkalibrerats och printats, för att sedan färdigställas av hantverksexpertis i vår tapetserarverkstad i Älmhult, säger Johan Ejdemo.

IKEA överlämnar gåvan i samband med firandet. DYVLINGE finns att köpa från och med januari 2024.

Lista med mer information om produkterna i KALLAX finns bifogad.

Här finns fler pressbilder att hämta

Johan Ejdemo, designchef IKEA of Sweden, Emily Birkin, landschef IKEA Sverige med gåvan till Kungen framför KALLAX XXL i Kungsträdgården.
Johan Ejdemo, designchef IKEA of Sweden med gåvan till kungen.
Johan Ejdemo, designchef IKEA, Emily Birkin landschef IKEA med gåvan till kungen framför slottet.
Den kungliga gåvan framför slottet.
Johan Ejdemo, designchef på IKEA of Sweden, under arbetet med gåvan till kungen.
Linda Sandström, Prototype Engineer, Susanna Leo, Range Identity Leader, Elisabet Jönsson, Innovation Developer och Helena Edling, Prototype Engineer. Alla från IKEA of Sweden.
Linda Sandström, Prototype Engineer IKEA of Sweden, tillsammans med Susanna Leo, Range Identity Leader IKEA of Sweden.
Fåtöljen med det kungliga sigillet.
Bilden från OS 1972 i München som gav inspiration till fåtöljen.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Andra språk