Vi välkomnar regeringens friska pengar och ny lag

Socialtjänsten får nu en bättre chans att göra sitt jobb – Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall hade inte kunnat ge oss ett bättre besked. Akademikerförbundet SSR har under lång tid arbetat för de förändringar som nu aviseras i och med en ny socialtjänstlag och nya pengar, säger Heike Erkers, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.

Förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.
Förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR. Fotograf: Magnus Länje

Idag gav regeringen besked om att man tillför medel för att underlätta införandet av en ny socialtjänstlag och omställningen till en mer kunskapsbaserad, förebyggande och tillgänglig socialtjänst. Under fem år ska åtta miljarder kronor tillföras för en kompetens- och bemanningssatsning, med 200 miljoner kronor under nästa år. Lagen är tänkt att införas 1 juli 2025.

– Det är glädjande att mycket av det vi har kämpat för äntligen har blivit verklighet. Det här ger socialtjänsten förutsättningar, att på ett klokt sätt, möta de stora samhällsutmaningar vi står inför, säger Heike Erkers.

– Det är inte ofta våra medlemmar, ute i socialtjänsten, får ta del av nationella, offensiva satsningar inom deras verksamhetsområden och i deras professioner, fortsätter Heike Erkers.

– Som största fackförbundet för socionomer ser vi, och våra medlemmar, fram emot att tillsammans med regeringen, SKR och andra aktörer verka för bästa möjliga omställning, säger Fredrik Hjulström, socialpolitisk chef för Akademikerförbundet SSR.

– Att det införs ett lagkrav på bästa tillgängliga kunskap i socialtjänstlagen är så viktigt och kommer att göra stor skillnad. Kunskap och kompetens är avgörande för verksamhetens resultat, säger Monica Engström, socialrättsjurist för Akademikerförbundet SSR och tidigare huvudsekreterare för Sociallagsutredningen.

– Med det här har regeringen också visat att den förstår att socialtjänsten är helt avgörande för det förebyggande arbetet och ett samhälle som håller ihop, säger Heike Erkers.

Om oss

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra närmare 78 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Anmälningsplikt - vad innebär det?22.5.2024 06:23:47 CEST | Pressmeddelande

Vad skulle en ny lag om anmälningsplikt innebära i praktiken? Välkomna till ett seminarium i Riksdagen 29 maj med syfte att vrida och vända på den lagstiftning som nu utreds. Under en förmiddag i riksdagens andrakammarsal kommer politiker, civilsamhälle, fackförbund och internationella gäster vrida och vända på anmälningsplikten och dess påverkan på samhället, professionerna och tilliten till våra myndigheter. Tid: 29 maj, 8.15-12.00 Plats: Andrakammarsalen, Riksdagen. Sänds även digitalt. Anmälan: sker här