Äntligen en ny socialtjänstlag

Idag har regeringen presenterat en ny socialtjänstlag. Socialtjänsten utgör en central del i den svenska välfärdspolitiken. Varje år får cirka 800 000 personer insatser från socialtjänsten. Räknar vi in anhöriga berörs flera miljoner invånare av den nya socialtjänstlagen.

Förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR.
Förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR. Fotograf: Magnus Länje

– Äntligen! Den ursprungliga socialtjänstlagen kom 1982. Samhället har förändrats kraftigt på fyrtio år och behovet av en ny socialtjänstlag har varit mycket stort. Enligt det nya lagförslaget ska alla insatser bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet, säger Heike Erkers ordförande Akademikerförbundet SSR.

– Det nya lagförslaget innebär att socialtjänsten ska göra mer av det som fungerar bra, och det som fungerar dåligt ska socialtjänsten helt enkelt sluta med, säger Heike Erkers.

Det är allt för mycket administration idag som tar tid från att träffa de som behöver socialtjänstens hjälp. Professionen har inte tid att träffa brukarna i den utsträckning man behöver och insatser dröjer. Akademikerförbundet SSR har drivit kravet på att alla insatser ska utgå ifrån vetenskap och beprövad erfarenhet i decennier.

– Våra medlemmar har länge larmat om ett antal stora problem. Socialtjänsten är i dag för reaktiv och för långsam, först när problemen vuxit sig stora kommer socialtjänsten in. Det ser våra medlemmar fram emot att ändra på med en ny lag, säger Heike Erkers.

Vad saknas i nya socialtjänstlagen?

För det första saknas pengar. Lagstiftningen är ett verktyg för att ställa om socialtjänsten. Nu krävs också resurserna för att det ska bli verklighet. Regeringen måste vara beredd att satsa mer resurser på socialtjänsten. De nuvarande satsningarna räcker inte.

Det andra är rollfördelningen mellan politikerna i socialnämnden och professionen. Det är extremt stora problem när beslut i enskilda fall fattas av politiker på ett sätt som inte görs i någon annan verksamhet. Ska socialtjänsten verkligen professionaliseras fullt ut så måste det också gälla beslut om individer. Beslut borde fattas av dem med rätt kompetens.

Vi förväntar oss att riksdagen ställer sig bakom lagen, för Akademikerförbundet SSR:s medlemmar behöver förändringarna.

Om oss

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra närmare 78 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Anmälningsplikt - vad innebär det?22.5.2024 06:23:47 CEST | Pressmeddelande

Vad skulle en ny lag om anmälningsplikt innebära i praktiken? Välkomna till ett seminarium i Riksdagen 29 maj med syfte att vrida och vända på den lagstiftning som nu utreds. Under en förmiddag i riksdagens andrakammarsal kommer politiker, civilsamhälle, fackförbund och internationella gäster vrida och vända på anmälningsplikten och dess påverkan på samhället, professionerna och tilliten till våra myndigheter. Tid: 29 maj, 8.15-12.00 Plats: Andrakammarsalen, Riksdagen. Sänds även digitalt. Anmälan: sker här

Garanterade löneökningar för välfärdens akademiker!28.3.2024 17:00:37 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR har efter hårda förhandlingar tecknat nytt kollektivavtal med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona för välfärdens akademiker. Parterna är överens om ett nytt 1-årigt kollektivavtal med centralt garanterad löneökningsnivå för medlemskollektivet. Avtalet gäller från 1 april 2024 till 31 mars 2025 och ger en garanterad löneökningsnivå om 3,3 procent i år. Avtalet omfattar omkring 210 000 medarbetare.