Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan!

Nu öppnar nomineringen till Childhoodpriset. I år går priset till en person som arbetar inom elevhälsan. Alla som vill är välkomna att nominera. I juryn sitter bland andra H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood och Carin Götblad, Polismästare Nationella operativa avdelningen. Vinnaren presenteras vid en prisceremoni i december. Utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.

Childhoodpriset lanserades 2019 i syfte att lyfta fram en yrkesgrupp som möter barn och unga i sitt arbete. Det är viktiga vuxna som ofta spelar en avgörande roll för att barn ska vara trygga men som sällan uppmärksammas för sin insats.

2023 går Childhoodpriset till en person som arbetar inom elevhälsan. Det kan vara en skolsköterska, kurator, speciallärare eller någon annan som arbetar hälsofrämjande och förebyggande med att stötta barns och ungas utveckling och skolgång. Alla som är en del av skolans elevhälsoteam kan nomineras.

- Det finns fantastiska krafter inom skolans värld i form av engagerade, trygga vuxna som ser, stärker och stöttar barn. Just elevhälsan spelar ofta en avgörande roll i arbetet med att förebygga sexuella övergrepp mot barn och i arbetet med att säkerställa att ett barn som utsatts får rätt hjälp och stöd. Med årets pris vill vi hylla alla dem som på olika sätt bidrar till barns trygghet genom sitt arbete inom elevhälsan. De är årets osynliga hjältar, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och juryns ordförande.

Nominering
Vi välkomnar alla att nominera en person ur elevhälsan. Vi ser gärna att unga personer tar chansen att nominera någon som gjort skillnad i deras liv. Nomineringsperioden pågår mellan den 18 september och 27 oktober. Tre finalister presenteras i slutet av november. Vinnaren tillkännages vid en prisceremoni den 7 december.

Nomineringsformulär och mer information om priset finns på childhood.se/childhoodpriset/

Vinnaren får 50 000 kronor som ska gå till något som stärker personen i sin yrkesroll, exempelvis en studieresa eller vidareutbildning.

Årets jury

• H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande, Childhood

• Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare, Childhood

• Carin Götblad, polismästare Nationella operativa avdelningen

• Anna Norlén, rektor Erikastiftelsen

• Kim Olsson, VD Stena Sessan Fastighets AB

• Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri, Marie Cederschiöld högskola

• Fatima Shek Behi, student vid Stockholms universitet och engagerad i Maskrosbarn

Vi välkomnar all hjälp med att sprida informationen om Childhoodpriset 2023. På så vis lyfter vi elevhälsoteam runt om i landet ytterligare. Om det finns annonsutrymme ledigt, skicka specifikationer till presskontakt.

Charles Mingo Bennström, pressansvarig Childhood
+46 (0)73-422 04 42

H.M. Drottningen med vinnaren av förra årets Childhoodpris (2022) Andreas Carlson. Foto: Eva Edsjö
H.K.H. Prinsessan Madeleine är en del av juryn för Childhoodpriset.
Paula Guillet de Monthoux är ordförande i juryn för Childhoodpriset
Från Childhoodpriset 2022. Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare Childhood, Rickard Sjöberg och H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood. Foto: Eva Edsjö
En 1080x1080 bild för delning med länkhänvisning till childhood.se