Satsning på bio-CCS otillräcklig

Regeringen meddelade igårkväll (18/9) att det i budgeten för 2024 avsätts 100 miljoner kronor för att minska industrins utsläpp. Mirakelmetoden stavas bio-CCS. IKEM - Innovations- och kemiindustrierna är kritiska till regeringens premierande av viss teknik.

Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM
Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM Fotograf: Bengt Säll

– Klimatet gör ingen skillnad på kolets ursprung, det borde inte regeringen heller göra. Satsningen måste breddas att också omfatta CCS från fossila utsläpp, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef på IKEM.

Vår industri släpper ut ca 5,3 miljoner ton koldioxid, en tredjedel av industrins totala utsläpp. Samtidigt är kolet kemiindustrins främsta råvara.

– Beroendet av fossila kolkällor måste minska och kemiindustrins råvaruförsörjning måste säkras. Efterfrågan på kolatomer beräknas fördubblas under de närmsta 25 åren. Då duger inte en politik för enkom bio-CCS. Kolcirkeln måste slutas så att industrin kan återanvända alla kolatomer, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef på IKEM.