Schibsted

SvD lanserar kompakt nyhetstjänst för unga och nyfikna

Dela

Svenska Dagbladet lanserar idag en ny kompakt och kurerad nyhetstjänst riktad till en ung och nyfiken målgrupp. Med SvD Kompakt vill Svenska Dagbladet nå alla de som inte hänger på traditionella nyhetssajter, men som ändå vill ha koll och guidning genom nyhetsflödet. De som vill läsa mindre – men veta mer.

Gratis. Lätt att signa upp på. Och lätt att gilla. Idag lanserar SvD en ny nyhetstjänst för att nå nya läsare i målgruppen, SvD Kompakt. Matilda Lundberg, Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörer för SvD Kompakt, och läsarnas guider genom nyhetsflödet. Foto: Stina Stjernkvist / SvD
Gratis. Lätt att signa upp på. Och lätt att gilla. Idag lanserar SvD en ny nyhetstjänst för att nå nya läsare i målgruppen, SvD Kompakt. Matilda Lundberg, Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörer för SvD Kompakt, och läsarnas guider genom nyhetsflödet. Foto: Stina Stjernkvist / SvD

Den är gratis. Den är enkel att signa upp på. Och den är lätt att gilla. Så kan SvD Kompakt, den nya tjänst Svenska Dagbladets tagit fram tillsammans med läsarna, beskrivas och som idag lanseras för en bredare publik.
Under de senaste åren har SvD träffat och intervjuat väldigt många nyhetskonsumenter som upplever nyhetsflödet som allt för negativt och krävande. I intervjuerna utkristalliseras en tydlig grupp av mestadels yngre personer, främst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som efterfrågar produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.

– Vi har varit nyfikna på den här gruppen för att den ställer delvis nya krav på journalistiska format och idén om vad en förstasida i en app är och kan vara. Så i slutet av förra året satte vi ihop en tvärfunktionell grupp från SvD med uppdrag att experimentera fram en produkt som vi nu ser resultatet av, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef som ansvarat för arbetet.  

Gruppen med redaktörer och utvecklare har arbetat som en fristående startup inom SvD. Under arbetet har potentiella läsare intervjuats, prototyper prövats och tonaliteter testats på användare för att utveckla produkten. SvD Kompakt har växt fram genom att kontinuerligt justeras och tweakas mot målgruppen. 

– Vi har lärt oss otroligt mycket av läsarna under den här resan. Både vad de vill ha, vad de inte vill ha och vilken tonalitet som känns rätt. Vi är inte färdiga, men det ska bli väldigt spännande att nu fortsätta bygga och utveckla en nyhetsapp som på riktigt utgår från just våra läsares behov, säger Matilda Lundberg, som tillsammans med Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörerna som arbetar med nyhetstjänsten och som nu fortsätter utveckla tjänsten tillsammans med läsarna.

Det är ett nytt sätt att ta del av nyheter som genom SvD Kompakt nu ser dagens ljus – men också ett nytt sätt att skriva och presentera nyheter. De tre dedikerade redaktörerna blir läsarnas guider genom nyhetsdagen. I ett personligt och kurerat liveflöde får läsarna de viktigaste nyheterna snabbt sammanfattade, lästips från internationella medier och ett urval av upplåsta artiklar från Svenska Dagbladet. 

Stora angelägna nyheter blandas med lättare ämnen. Ambitionen är att ge läsaren snabb koll på läget, men också ge läsaren möjlighet att landa i korta pauser från nyhetsrapporteringen.

Den stora skillnaden mellan SvD Kompakt och andra nyhetstjänster är tonalitet och nyhetsurvalet som varvas med nya journalistiska koncept. Exempelvis Ett ämne, en minut där Kompaktredaktionen snabbdyker i ett aktuellt ämne och När du har en stund över som lyfter läsvärda reportage.

– Det här är ett bra exempel på vad nya SvD står för. Innovation och nyfikenhet. Vi har utmanat gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska se ut, för att istället experimentera oss fram till en helt annan lösning och en sajt som känns välkomnande för nya läsargrupper. Det här är ett sätt för oss att skapa nya och fler relationer, men också vårt bidrag till att sprida journalistik till fler, säger tf chefredaktör Martin Ahlquist.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Matilda Lundberg, Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörer för SvD Kompakt, och läsarnas guider genom nyhetsflödet. Foto: Stina Stjernkvist / SvD
Matilda Lundberg, Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörer för SvD Kompakt, och läsarnas guider genom nyhetsflödet. Foto: Stina Stjernkvist / SvD
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye