SvD lanserar kompakt nyhetstjänst för unga och nyfikna
Svenska Dagbladet lanserar idag en ny kompakt och kurerad nyhetstjänst riktad till en ung och nyfiken målgrupp. Med SvD Kompakt vill Svenska Dagbladet nå alla de som inte hänger på traditionella nyhetssajter, men som ändå vill ha koll och guidning genom nyhetsflödet. De som vill läsa mindre – men veta mer.

Den är gratis. Den är enkel att signa upp på. Och den är lätt att gilla. Så kan SvD Kompakt, den nya tjänst Svenska Dagbladets tagit fram tillsammans med läsarna, beskrivas och som idag lanseras för en bredare publik.
Under de senaste åren har SvD träffat och intervjuat väldigt många nyhetskonsumenter som upplever nyhetsflödet som allt för negativt och krävande. I intervjuerna utkristalliseras en tydlig grupp av mestadels yngre personer, främst kvinnor, som har ett gediget nyhetsintresse men som efterfrågar produkter med en varierad mix av ämnen och material, lättsamhet och allvar.
– Vi har varit nyfikna på den här gruppen för att den ställer delvis nya krav på journalistiska format och idén om vad en förstasida i en app är och kan vara. Så i slutet av förra året satte vi ihop en tvärfunktionell grupp från SvD med uppdrag att experimentera fram en produkt som vi nu ser resultatet av, säger Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef som ansvarat för arbetet.
Gruppen med redaktörer och utvecklare har arbetat som en fristående startup inom SvD. Under arbetet har potentiella läsare intervjuats, prototyper prövats och tonaliteter testats på användare för att utveckla produkten. SvD Kompakt har växt fram genom att kontinuerligt justeras och tweakas mot målgruppen.
– Vi har lärt oss otroligt mycket av läsarna under den här resan. Både vad de vill ha, vad de inte vill ha och vilken tonalitet som känns rätt. Vi är inte färdiga, men det ska bli väldigt spännande att nu fortsätta bygga och utveckla en nyhetsapp som på riktigt utgår från just våra läsares behov, säger Matilda Lundberg, som tillsammans med Ellen Hemmingsson och Nichlas Alsing Pettersson är redaktörerna som arbetar med nyhetstjänsten och som nu fortsätter utveckla tjänsten tillsammans med läsarna.
Det är ett nytt sätt att ta del av nyheter som genom SvD Kompakt nu ser dagens ljus – men också ett nytt sätt att skriva och presentera nyheter. De tre dedikerade redaktörerna blir läsarnas guider genom nyhetsdagen. I ett personligt och kurerat liveflöde får läsarna de viktigaste nyheterna snabbt sammanfattade, lästips från internationella medier och ett urval av upplåsta artiklar från Svenska Dagbladet.
Stora angelägna nyheter blandas med lättare ämnen. Ambitionen är att ge läsaren snabb koll på läget, men också ge läsaren möjlighet att landa i korta pauser från nyhetsrapporteringen.
Den stora skillnaden mellan SvD Kompakt och andra nyhetstjänster är tonalitet och nyhetsurvalet som varvas med nya journalistiska koncept. Exempelvis Ett ämne, en minut där Kompaktredaktionen snabbdyker i ett aktuellt ämne och När du har en stund över som lyfter läsvärda reportage.
– Det här är ett bra exempel på vad nya SvD står för. Innovation och nyfikenhet. Vi har utmanat gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska se ut, för att istället experimentera oss fram till en helt annan lösning och en sajt som känns välkomnande för nya läsargrupper. Det här är ett sätt för oss att skapa nya och fler relationer, men också vårt bidrag till att sprida journalistik till fler, säger tf chefredaktör Martin Ahlquist.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Silfversten Bergman, redaktionell utvecklingschef, SvD. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum