Livsmedelsbutikernas lönsamhet sjunker
Lönsamheten i landets livsmedelsbutiker har halverats, från 3,7 procent i marginal under första halvåret 2022, till 1,7 procent under första halvåret i år. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB. Det bekräftar de utmaningar som många livsmedelsbutiker nu står inför och motsäger en stor del av den samhällsdebatt som pågått kring matpriser och dagligvaruhandeln det senaste året.
Det finns idag drygt 3 000 livsmedelsbutiker i Sverige. Butiker som förutom att erbjuda ett brett utbud av livsmedel erbjuder andra samhällsviktiga tjänster som paketutlämning och receptfria läkemedel och som dessutom är en viktig arbetsgivare, inte minst för unga. Det senaste året har varit utmanande, med stigande kostnader i alla led och inte minst en historiskt svag valuta. Konkurrensen om den pressade konsumenten har pressat ner de redan låga marginalerna, något som bekräftas i nyligen publicerad statistik. Enligt SCB minskade rörelsemarginalen i livsmedelsbranschen som helhet från 6,2 procent under första halvåret 2022 till 5,8 procent under motsvarande period i år. Och det är framför allt inom dagligvaruhandelns butiker som lönsamheten försvagats, från 3,7 procent till 1,7 procent. Men även i partihandeln och hos grossist, minskade lönsamheten, från 4,9 procent till 4,1 procent. Livsmedelsindustrin såg en marginell marginalökning, medan det inom jordbruk, jakt och fiske var en tydligare ökning.
- SCB:s siffror bekräftar det dagligvaruhandeln har sagt hela tiden, och motsäger det många politiker och opinionsbildare hävdat att dagligvaruhandeln passat på att höja priserna mer än nödvändigt och skott sig på inflationen. Det är tvärtom, dagligvaruhandelns butiker verkar på en konkurrensutsatt marknad och har inte kunnat öka priserna i samma utsträckning som de själva fått kostnadsökningar. Det har därmed i själva verket motverkat ännu högre prisökningar och inflation, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex har under hela 2023 visat på samma sak, försäljningsökningen i dagligvaruhandeln är helt driven av inflationen. Nu senast i augusti steg försäljningen i dagligvaruhandeln med 6,4 procent, men med en livsmedelsinflation på 9,2 procent borträknad kan den prisjusterade försäljningsutvecklingen estimeras till -2,8 procent.
- Vi fortsätter se minskande volymer i dagligvaruhandeln när en mycket priskänslig konsument köper färre eller billigare varor. Utöver det har butikerna fått kraftigt ökande kostnader för personal, lokal, energi, säkerhet, stöld, svinn med mera. Detta påverkar butikens marginaler negativt och skapar en stor press framåt, avslutar Karin Brynell.
SCB:s statistik finns att läsa i fördjupningen Svagare lönsamhet i dagligvaruhandeln, och presenterades också vid ett webbinarium som arrangerades av Svensk Dagligvaruhandel. Vid webbinariumet deltog även HUI, som presenterade en analys om situationen i dagligvaruhandeln en panel med Svensk Handels näringspolitiska chef Martin Kits, samhällsekonomiske analytikern Ola Nevander och Meta Persdotter, vd Coop Butiker & Stormarknader. Här går det att se webbinariumet i efterhand.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seSvensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum