Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Så mycket som 2,7 procent av försäljningsutvecklingen förklaras av att påsken i år inföll i mars, och i april i fjol.
Prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var negativ i mars, med en utveckling om -0,7 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 7,5 procent för månaden*. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under mars månad uppgå till 4,7 procent.
- Försäljningen i mars gynnades av att påsken inföll under månaden, till skillnad från i fjol då den inföll i april. För fjärde månaden i rad har vi en positiv estimerad volymutveckling i dagligvaruhandeln. Vi kan också konstatera att vi nu har en lägre och mer stabil prisutvecklingstakt för livsmedel, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i mars till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,0 procent. Hemleverans minskade med 6,2 procent och upphämtning i butik ökade med 1,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,2 procent.
- I mars var det den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. I januari och februari drevs den totala tillväxten i stället av positiva utvecklingstal i såväl de fysiska butikerna som inom e-handeln. Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet, avslutar Karin Brynell.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 6,4 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 6,5 procent i fysisk butik och med 4,8 procent i e-handeln.
Kalendereffekten för det första kvartalet beräknas till 2,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,2 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under kvartalet till 2,8 procent.
Dagligvaruindex för april publiceras 16 maj.
Q1 2024 |
Mars 2024 |
|
Total försäljning |
+6,4% |
+6,7% |
Butiksförsäljning |
+6,5% |
+7,2% |
E-handelsförsäljning |
+4,8% |
-3,0% |
E-handel med hemleverans |
+5,0% |
-6,2% |
E-handel med upphämtning i butik |
+4,6% |
+1,4% |
E-handelsandel |
4,6% |
4,2% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
*Avrundat med en decimal.
Idag, tisdag den 16 april, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om livsmedelskonsumtion - Hur mycket pengar lägger vi på mat? Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum