Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Matsvinn och livsmedelsavfall förekommer i alla led i livsmedelskedjan: i primärproduktionen, hos grossister, leverantörer, butiker, restauranger och storkök samt i hushållen. Det mesta svinnet uppstår i hemmen, men mycket mat kastas redan innan det når konsumenten. Nu visar färska siffror från Naturvårdsverket att matsvinnet fortsatt minskar inom dagligvaruhandeln.
- Det är positivt att svinnet inom dagligvaruhandeln fortsätter att minska, det är en av våra viktigaste miljöutmaningar då cirka en tredjedel av den mat vi producerar globalt blir matsvinn. Detta är ett enormt slöseri som vi inte har råd med då vi går mot en globalt ökande befolkning och ohållbart nyttjande av naturresurser, säger Jenny Hagberg, Hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Inom dagligvaruhandeln är de största källorna till svinn frukt, grönsaker och bröd. Flera olika åtgärder för att minska svinnet i just dessa kategorier har genomförts runt om i landets alla livsmedelsbutiker.
- Förbättrade inköpsrutiner baserade på mer precisa prognoser är något flera butiker aktivt jobbar med. Att erbjuda svinnpåsar med frukt, grönsaker och att sätta ner priset mot slutet av dagen på butiksbakat bröd är andra konkreta exempel. Branschen har även minskat matsvinnet från sina lager genom ett samarbete med Matmissionen. Andra initiativ är olika digitala lösningar för att möjliggöra för butiken att arbeta med till exempel prissänkningar vid kort datum, säger Jenny Hagberg.
Den svenska regeringen har beslutat om etappmålen. Att det sammantagna livsmedelsavfallet ska minska med minst 20 viktprocent per capita från 2020 till 2025, och att andelen av livsmedelsproduktionen som når butik och konsument ska öka till 2025.
- Vi ser samma nedåtgående trend även hos hushållen som står för den största svinnandelen, drygt två tredjedelar av Sveriges matsvinnsavfall finns i hemmen. En allt högre prismedvetenhet som kommit med den höga inflationen är med stor sannolikhet en bidragande faktor till att matsvinnet minskar hos hushållen, avslutar Jenny Hagberg.
Naturvårdsverkets statistik över livsmedelsavfall inkluderar både oundvikligt matavfall, som till exempel skal, ben och kaffesump, och onödigt matavfall, som matrester och oöppnade matförpackningar. Naturvårdsverket har de senaste åren presenterat årlig statistik om matsvinn i livsmedelskedjan. Läs mer om livsmedelsavfall, matavfall och matsvinn hos Naturvårdsverket.
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seSvensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum