Svensk Dagligvaruhandel

Positiv försäljningsutveckling i februari

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. 

Kalendereffekten för februari beräknas till 3,8 procent, vilket är den högsta under 2024. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent under februari månad.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under februari till 1,2 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 6,2 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.

- För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i februari till 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 9,8 procent. Hemleverans ökade med 10,9 procent och upphämtning i butik ökade med 8,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,7 procent.

- Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 1,2 procent enligt SCB, vilket är betydligt lägre än den övergripande inflationen på 4,5 procent och första gången på drygt två år som nivån är under inflationsmålet. Jämfört med i januari står livsmedelspriserna i princip stilla enligt SCB:s statistik. Det är positivt, men det är fortfarande för tidigt att dra några långtgående slutsatser om hur året kommer att utveckla sig och det ekonomiska läget är fortfarande ansträngt för både konsumenter och handlare, avslutar Karin Brynell.

Dagligvaruindex för mars publiceras 16 april.

Idag, fredag den 15 mars, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om livsmedelsberedskap - Hur länge räcker maten? Följ sändningen här

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye