Positiv försäljningsutveckling i februari
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kalendereffekten för februari beräknas till 3,8 procent, vilket är den högsta under 2024. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent under februari månad.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under februari till 1,2 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 6,2 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.
- För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i februari till 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 9,8 procent. Hemleverans ökade med 10,9 procent och upphämtning i butik ökade med 8,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,7 procent.
- Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 1,2 procent enligt SCB, vilket är betydligt lägre än den övergripande inflationen på 4,5 procent och första gången på drygt två år som nivån är under inflationsmålet. Jämfört med i januari står livsmedelspriserna i princip stilla enligt SCB:s statistik. Det är positivt, men det är fortfarande för tidigt att dra några långtgående slutsatser om hur året kommer att utveckla sig och det ekonomiska läget är fortfarande ansträngt för både konsumenter och handlare, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för mars publiceras 16 april.
Idag, fredag den 15 mars, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om livsmedelsberedskap - Hur länge räcker maten? Följ sändningen här.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum