Sveriges Lärare: Otillräcklig skolsatsning i regeringens budget

De cirka 5,5 miljarder som skolsektorn tillförs i regeringens höstbudget är betydligt mindre än vad som hade behövts. – Läget är akut på skolor och förskolor runtom i landet. Det är positivt att regeringen satsar, men för att stoppa nedskärningarna krävs betydligt mer, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Sveriges Lärare.

Skola och utbildning tillförs cirka 5,5 miljarder kronor i regeringens höstbudget. Sveriges Lärares beräkningar visar att staten och kommunerna totalt hade behövt skjuta till 28 miljarder för att möta kostnadsökningarna, stoppa nuvarande nedskärningar och kompensera för tidigare besparingar. Väldigt lite talar för att kommunerna kommer att kunna skjuta till det som saknas på egen hand.

– Skolan var underfinansierad redan före lågkonjunkturen, och nu är marginalerna obefintliga. Det är en ohållbar situation som riskerar att leda till att fler lämnar skolans yrken och att fler elever slås ut. Att hänvisa till inflationstrycket duger inte – att satsa på skola och utbildning är att rusta Sverige för framtiden, säger Åsa Fahlén.

Sveriges Lärares rapport ”Döden för svenska skolan” visar att åtta av tio lärare tror att nedskärningarna kommer att leda till att färre elever når kunskapsmålen. Det är framför allt de generella statsbidragens andel av budgeten som hade behövt vara större för att vända utvecklingen.

– Riktade bidrag låser kommunerna vid satsningar som de kanske varken kan eller vågar göra i ett läge där det faktiskt råder kris. På sikt behöver hela finansieringen reformeras, men nu vilar ett tungt ansvar på kommunerna att göra det rätta, nämligen prioritera barn, elever och lärare, säger Åsa Fahlén.

5,5 miljarder – så har vi räknat:

Staten skjuter till 7 miljarder till kommunerna i ökade generella statsbidrag, vilket schablonmässigt innebär cirka 2,8 miljarder till utbildningsområdet i kommunerna. Därutöver läggs 1,2 miljarder riktade till grundskolan samt knappt 1,5 miljarder riktade till yrkesvux och SFI-undervisning.

Om Sveriges Lärare

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.