Biskop Mikael Mogren besöker Svenska kyrkan i Borlänge

Visitationen i Borlänge äger rum under vecka 39. Flera av programpunkterna under veckan är öppna för allmänheten. Biskop Mikael Mogren kommer bland annat träffa ungdomar och göra ett besök på Erikshjälpen.

Biskop Mikael Mogren kommer till Svenska kyrkan i Borlänge
Biskop Mikael Mogren kommer till Svenska kyrkan i Borlänge Foto: Magnus Aronson

Det ingår i biskopens uppdrag att göra visitationer, ett längre besök, i Västerås stifts församlingar och pastorat. En visitation ger tillfälle till utvärdering, främjande och reflektion över att vara kyrka i ett speciellt sammanhang. I detta ligger också möjligheten att forma pastoratets framtid och synliggöra Svenska kyrkans roll och uppdrag lokalt.

Visitationen i Borlänge äger rum under vecka 39 och det kommer att finnas flera programpunkter som är öppna för allmänheten. På onsdagen deltar biskop Mikael i kvällsmässan i Hagakyrkan och kommer därefter att träffa pastoratets ungdomsgrupp för dialog och svara på deras frågor. Under torsdagen kommer biskopen att vara på plats på diakonicentrum i Jakobs kapell för att möta samverkansgrupper och ideella. Därefter väntas ett besök på Erikshjälpen för ett möte med personal och kunder. Det blir med andra ord en händelserik vecka med många fina möten i alla åldrar. Från barnverksamhet till Vångens dagledighetsträff.

– Vi har förberett oss länge på visitationen och ser med stolthet fram emot att visa upp vad vi gör och vilken viktig roll Svenska kyrkan har i Borlänge. Samhället är i ständig förändring, vilket gör att vårt arbete aldrig kan stå still för att lyckas möta upp församlingsbornas alla olika behov.  Det finns mycket att vara stolt över inom pastoratet, vår diakonala samverkan och nya sätt att möta barn och unga inte minst, säger kyrkoherde Per Henriksson Lerström.

Visitationen avslutas med festmässa i Stora Tuna kyrka söndagen den 1 oktober kl. 11.00.  Därefter är det visitationsstämma med enklare lunch i Stora Tuna prostgård, dit alla är välkomna. Under stämman kommer biskopen bland annat att hålla sitt visitationstal och delge sina intryck och tankar kring pastoratet. Här finns även möjlighet att ställa frågor till biskopen. Mässan kräver ingen föranmälan, men för att delta på lunchen och visitationsstämman vill  vi ha er anmälan senast onsdag den 27 september. Anmälning sker till pastorsexpeditionen, tel: 0243-771 01 eller  mail: stora-tuna.pastorat@svenskakyrkan.se

För frågor gällande biskopsvisitationen, vänligen kontakta: Per Henriksson Lerström, kyrkoherde Tel. 0243-771 08 mail: per.lerstrom@svenskakyrkan.se