Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.

Den 25 september 2003 öppnade Lidl dörrarna till sina allra första butiker i Sverige. Elva butiker öppnade i bland annat Bromölla, Åstorp, Örebro, Enköping, Hallsberg och Kristinehamn. Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.
- Vi gör kvalitet prisvärt och fortsätter ge fler svenska hushåll tillgång till bra mat av hög kvalitet utan att det lämnar ett djupt hål i plånboken. Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort under de senaste åren, där vi bland annat bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider. En helt avgörande faktor för framgången har självklart varit alla våra medarbetare, varav drygt 10 procent har varit med ända från start, säger Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige.
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent*. Och det finns en tydlig ambition att fortsätta växa. Nyligen publicerade Lidl en lista med 91 städer där de önskar växa eller etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker och en marknadsandel på 10 procent.
Under de 20 år som gått har Lidl fokuserat på att öka antalet svenska produkter i sortimentet.
- Vi fortsätter att satsa på svenska varor. Det beror dels på att det är något som våra kunder uppskattar och efterfrågar. Men också att vi vill bidra till en ökad självförsörjningsgrad och trygga utveckling för svenska producenter, de är oerhört viktiga för oss och vi månar därför om att bygga långsiktiga relationer till alla våra leverantörer, säger Robert Stekovic, marknads- och inköpsdirektör på Lidl Sverige.
Under våren 2023 lanserade Lidl varumärket Matriket där de samlar alla sina egna produkter som har ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, vilket innebär att produkten är odlad, född, uppfödd, producerad, förädlad och kontrollerad i Sverige. Det stora utbudet av egna märkesvaror är en av framgångsfaktorerna för Lidls resa i Sverige. Genom ett stort inflytande och nära samarbete med leverantörerna över alla detaljer i produktionskedjan, kan livsmedelskedjan styra allt från kvalitet och hållbarhet till pris. Tack vare smarta och effektiva processer och stora inköp lyckas Lidl hålla nere priserna utan att tumma på kvaliteten.
*) Källa Lidl Sveriges årsredovisning 2022/2023.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter
Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.
Nu öppnar Lidl åter i Skara27.11.2025 10:26:19 CET | Pressmeddelande
Nu är Lidl tillbaka i Skara. I dag hälsas nya och nygamla kunder välkomna till en toppmodern butik med en stor bake-off, ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter och dagliga leveranser av färsk frukt och grönt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum