Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige

Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.

Lidl firar 20 år i Sverige. Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.

Den 25 september 2003 öppnade Lidl dörrarna till sina allra första butiker i Sverige. Elva butiker öppnade i bland annat Bromölla, Åstorp, Örebro, Enköping, Hallsberg och Kristinehamn. Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.

- Vi gör kvalitet prisvärt och fortsätter ge fler svenska hushåll tillgång till bra mat av hög kvalitet utan att det lämnar ett djupt hål i plånboken. Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort under de senaste åren, där vi bland annat bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider. En helt avgörande faktor för framgången har självklart varit alla våra medarbetare, varav drygt 10 procent har varit med ända från start, säger Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige.

Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent*. Och det finns en tydlig ambition att fortsätta växa. Nyligen publicerade Lidl en lista med 91 städer där de önskar växa eller etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker och en marknadsandel på 10 procent.

Under de 20 år som gått har Lidl fokuserat på att öka antalet svenska produkter i sortimentet.

- Vi fortsätter att satsa på svenska varor. Det beror dels på att det är något som våra kunder uppskattar och efterfrågar. Men också att vi vill bidra till en ökad självförsörjningsgrad och trygga utveckling för svenska producenter, de är oerhört viktiga för oss och vi månar därför om att bygga långsiktiga relationer till alla våra leverantörer, säger Robert Stekovic, marknads- och inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Under våren 2023 lanserade Lidl varumärket Matriket där de samlar alla sina egna produkter som har ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, vilket innebär att produkten är odlad, född, uppfödd, producerad, förädlad och kontrollerad i Sverige. Det stora utbudet av egna märkesvaror är en av framgångsfaktorerna för Lidls resa i Sverige. Genom ett stort inflytande och nära samarbete med leverantörerna över alla detaljer i produktionskedjan, kan livsmedelskedjan styra allt från kvalitet och hållbarhet till pris. Tack vare smarta och effektiva processer och stora inköp lyckas Lidl hålla nere priserna utan att tumma på kvaliteten.

*) Källa Lidl Sveriges årsredovisning 2022/2023.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.