Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.

Den 25 september 2003 öppnade Lidl dörrarna till sina allra första butiker i Sverige. Elva butiker öppnade i bland annat Bromölla, Åstorp, Örebro, Enköping, Hallsberg och Kristinehamn. Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.
- Vi gör kvalitet prisvärt och fortsätter ge fler svenska hushåll tillgång till bra mat av hög kvalitet utan att det lämnar ett djupt hål i plånboken. Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort under de senaste åren, där vi bland annat bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider. En helt avgörande faktor för framgången har självklart varit alla våra medarbetare, varav drygt 10 procent har varit med ända från start, säger Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige.
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent*. Och det finns en tydlig ambition att fortsätta växa. Nyligen publicerade Lidl en lista med 91 städer där de önskar växa eller etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker och en marknadsandel på 10 procent.
Under de 20 år som gått har Lidl fokuserat på att öka antalet svenska produkter i sortimentet.
- Vi fortsätter att satsa på svenska varor. Det beror dels på att det är något som våra kunder uppskattar och efterfrågar. Men också att vi vill bidra till en ökad självförsörjningsgrad och trygga utveckling för svenska producenter, de är oerhört viktiga för oss och vi månar därför om att bygga långsiktiga relationer till alla våra leverantörer, säger Robert Stekovic, marknads- och inköpsdirektör på Lidl Sverige.
Under våren 2023 lanserade Lidl varumärket Matriket där de samlar alla sina egna produkter som har ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, vilket innebär att produkten är odlad, född, uppfödd, producerad, förädlad och kontrollerad i Sverige. Det stora utbudet av egna märkesvaror är en av framgångsfaktorerna för Lidls resa i Sverige. Genom ett stort inflytande och nära samarbete med leverantörerna över alla detaljer i produktionskedjan, kan livsmedelskedjan styra allt från kvalitet och hållbarhet till pris. Tack vare smarta och effektiva processer och stora inköp lyckas Lidl hålla nere priserna utan att tumma på kvaliteten.
*) Källa Lidl Sveriges årsredovisning 2022/2023.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl imponerar med prisvärda produkter: Baresa krossade tomater tar hem silverplats i nytt test7.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl fortsätter att visa att prisvärdhet och kvalitet inte behöver vara oförenliga. I ett nyligen genomfört test av krossade tomater, utfört av Allt om Mat, tog Baresa från Lidl en hedrande andraplats bland 13 olika varumärken. Detta test visar tydligt att Lidl levererar på sitt löfte om att erbjuda högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser.
Lidl rekryterar Johan Krallis Anell till ny roll inom Corporate Affairs3.2.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige rekryterar Johan Krallis Anell till den nya rollen som ansvarig för intressentengagemang inom Corporate Affairs. – Jag hoppas att jag med min bakgrund i gränssnittet mellan livsmedelsbranschen och politiken kan bidra till att Lidl fortsatt växer och blir en ännu tydligare samhällsaktör, säger Johan Krallis Anell.
Lidl återöppnar butik i Skara1.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I höst öppnar Lidl åter sin butik i Skara. Det blir en efterlängtad comeback då många Skaraborgare önskat att Lidl ska etablera sig på nytt i kommunen. – Skara har utvecklats väldigt mycket på senare år och det finns en stark efterfrågan på prisvärd mat av hög kvalitet, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl Sverige.
Ocean Sea Fish Fingers från Lidl kammar hem silvermedalj i fiskpinne-test!22.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl fortsätter att imponera med sina prisvärda produkter! I ett smaktest gjort av Barometern OT kom Lidls fiskpinnar, Ocean Sea Fish Fingers, på en andraplats.
Lidl stärker sitt internationella engagemang för medveten kosthållning tillsammans med WWF21.1.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Lidl fortsätter att engagera sig för en medveten kosthållning genom att ytterligare anpassa sitt produktsortiment i enlighet med Planetary Health Diet (PHD)* fram till 2050. Målet är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel – såsom växtbaserade proteinkällor, fullkornsprodukter samt frukt och grönt – med 20 procent jämfört med 2023. Som första dagligvarukedja att tillämpa WWF:s metodik i alla 31 länder med Lidl-butiker vill Lidl skapa transparens kring sitt produktsortiment och guida konsumenten till mer miljömedvetna och hälsosamma val.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum