Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer
En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.
Många svenska hushåll befinner sig på grund av bland annat faktorer som coronapandemin, kriget i Ukraina och den rekordlåga värderingen av den svenska kronan i en närmast unik situation, med en ovanligt hög inflation, höga räntor och som grädde på moset en lågkonjunktur. Därför anser vi att ett RUT-avdrag för bilservice bör omfatta alla privatägda bilar.
Många bilägare i Sverige som är beroende av bilen till vardags får också känna av en närmast unik situation med ovanligt höga priser på drivmedel, service och reparationer och ovanpå det rekordhöga prislägen på både nya och begagnade bilar.
Att köpa en ny eller nästan ny bil har därför blivit ouppnåeligt för fler än på länge. Därför är det också fler bilägare än på mycket länge som tvingas fortsätta att äga och köra sin bil – trots att de skulle ha velat byta den mot en nyare (modernare miljövänligare) eller mot en fabriksny bil . eller i vissa fall en elbil.
En konsekvens av det rådande ekonomiska läget i Sverige i dagsläget är därför att omställningen av vårt lands bilpark saktar in och att många fossilbilar rullar längre än de annars skulle ha gjort. Det medför en sänkt takt när det gäller övergången till modernare och mer miljövänligare alternativ så som eldrift.
Och när fler äldre fossilbilar fortsätter att rulla på svenska vägar istället för att skrotas eller säljas vidare på export så är det desto viktigare att dessa bilar får ett fullgott underhåll, inte minst med avseende på trafiksäkerheten och miljön.
Att ge ekonomisk stöttning till hundratusentals i form av RUT-avdrag till bilägare i Sverige har förstås en ansenlig prislapp för alla oss skattebetalare. Å andra sidan kommer reformen lätta den ekonomiska bördan för många hushåll, samtidigt som den ökar skatteintäkterna då många bilägare köper mer service och reparationer av sin bil än de annars skulle ha gjort. Det kommer även, likt vad som redan skett i andra branscher, bidra till en mer sund konkurrens och ökade skatteintäkter då färre bilägare kommer känna sig tvungna att köpa bilreparationer svart.
Vi tycker därför att Sveriges Regering skall ta till sig vårt förslag redan nu så att RUT-avdraget för bilservice blir verkligt redan 2024. Det anser vi behövs för en sundare konkurrens och ett mer trafiksäkert samt miljövänligare Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Lars BergmarkvdSvenska Fordonsbranschen
verkställande direktör för Svenska Fordonsbranschen
Svenska Fordonsbranschen Är en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum. Vi är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar cirka 2000 seriösa medlemsföretag från både lätta och tunga sidan.
Våra medlemmar består av professionella service, däck, rekond, glas, lack och skadeverkstäder, men även företag som jobbar med försäljning av bil, lastbil, husvagn och husvagnar medlemmar. Vi samverkar med myndigheter, departement och organisationer på både den svenska och europeiska fordonseftermarknaden. Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen. Allt för att förbättra villkoren både för bilägare och medlemsföretagen.
Vi är medlem i CECRA som är den europeiska samarbetsorganisationen för fordonshandel och fordonsverkstäder. Vi är också medlem i det internationella skadenätverket AIRC.
Vi driver genom samarbetet med AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Svenska Fordonsbranschen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen
Därför behöver vi en beredskapsplan för våra bilverkstäder och bildelsgrossister7.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Regionala och globala kriser i närtid som de omfattande skogsbränderna 2014 och 2018 och coronapandemin har påmint oss om vikten av fungerande krisberedskap. Och kriget i Ukraina påminner oss om hur viktiga våra fordonsparker blir i krig.
Därför bör du lämna bilen till en ”Godkänd Bilverkstad”2.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi jobbar målmedvetet med att få fler bilverkstäder att ansluta sig till branschstandarden ”Godkänd Bilverkstad”, för att alla ni bilägare ska känna er tryggare och nöjdare efter ert besök på bilverkstaden, skriver Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Stämpeln i bilens servicebok kan vara värdelös12.7.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Detta konstaterar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) efter att ha granskat ett antal serviceböcker från biltillverkarna kring vilka uppgifter som rapporteras in i dem.
Därför är reduktionsplikten en miljöpolitisk illusion10.7.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den svenska reduktionsplikten skapar inga verkliga miljövinster men har däremot drabbat många bilberoende hushåll på landsbygden. Vi välkomnar att regeringen nu låter snabbutreda klimatpolitiken, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening och Sveriges Bildelsgrossister Förening.
Ny certifiering för verkstäder dröjer - Sverige först ut5.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
EU:s nya behörighetscertifiering av stöld- och säkerhetsrelaterad fordonsdata - SERMI - skulle ha införts den 1 augusti i hela unionen. Men nu senareläggs införandet, men Sverige blir först med att sjösätta SERMI.