Pressinbjudan Malmö: Sveriges första AI-handbok

Akademikerförbundet SSR presenterar Sveriges första AI-handbok tisdag 3:e oktober i Malmö. Våra medlemmars arbeten kommer att förändras när AI utvecklas och tar en allt större plats i arbetslivet, och i offentlig sektor. Akademikerförbundet SSR har som första fackförbund tagit fram en handbok i hur våra fackliga lokalt kan driva frågor om digitalisering och AI ur ett fackligt perspektiv.

Presentation av handboken och panelsamtal om AI i offentlig sektor.

Plats: Scandic S:t Jörgen Stora Nygatan 35, Malmö
Tid: Tisdag 3:e oktober 12:00-13:00
Panel: Sedat Arif (S) kommunalråd Malmö stad, Lupita Svensson forskare Lunds universitet, Simon Vinge, chefsekonom Akademikerförbundet.
Anmälan: victor.harju@akademssr.se

Om oss

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra 78 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Facket JO-anmäler Gällivare kommun24.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare kommun har i flera fall hanterat sitt arbetsgivaransvar mycket anmärkningsvärt och klandervärt. Information om arbetsrättsliga frågor lyftes på en pressträff före det tagits med berörda och deras fackliga organisation. En ifrågasatt rapport presenterades utan att rapporten kunnat lämnas ut vare sig till media eller till medarbetare och fackförbund. Akademikerförbundet SSR anmäler nu Gällivare kommun till Justitieombudsmannen (JO) för att kommunen dessutom har kontaktat Skatteverket i syfte att häva en anställds sekretessmarkering på felaktiga grunder.

Gällivare kommun flyr ansvar17.1.2024 15:48:50 CET | Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR är mycket kritisk till Gällivare kommuns agerande gentemot sin personal. Kommunen avhänder sig ansvaret och skyller allt på socialsekreterarna. Gällivare kommun har anlitat en extern utredare att granska vissa socialsekreterares arbete i kommunen och idag onsdag kom resultatet av utredningen. Vi kan konstatera att kommunen sedan tre år tillbaka har varit kraftigt underbemannad och att hälften av socialsekreterartjänsterna inom området barn- och unga har varit vakanta. Allvarliga brister som således varit kända sedan lång tid tillbaka.