Nu startar årets hyresförhandlingar i Kalmar

Nu inleds hyresförhandlingarna om nästa års hyror i Kalmar och flera kringliggande kommuner. Fastighetsägarna menar att hyrorna behöver höjas med 12 procent i Kalmar och 11 procent i övriga 8 kommuner. Utgångspunkten är att hyrorna måste utvecklas i takt med kostnaderna för att våra hyresrätter ska fortsätta förvaltas på ett långsiktigt och hållbart sätt. En aktuell Novusundersökning visar att även hyresgäster är inställda på att hyrorna kommer att behöva höjas i år.

Fastighetsägarna påkallar idag hyresförhandlingar i Kalmar och yrkar att hyran höjs med 12 procent i Kalmar och 11 procent i 8 andra kommuner (Borgholm, Emmaboda, Högsby, Mönsterås, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn och Torsås) under nästa år. Yrkandet baseras på den gemensamma vägledningen som tagits fram tillsammans med Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta. Förhandlingen omfattar 6 704 lägenheter i ovan kommuner.

Inom ramen för den så kallade trepartsmodellen är Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för att beräkna kostnadsutvecklingen för att äga och förvalta hyresrätter. De senaste tre åren har kostnaderna, enligt modellen, ökat med 14 procent.

- Hyran måste utvecklas i takt med kostnaderna. Både branschen och hushållen är hårt pressade, men om fastighetsbranschen inte får kostnadstäckning är det våra hyresgäster som drabbas när fastighetsägare tvingas till neddragningar och måste skjuta fram åtgärder som bidrar till trivsel och nöjdhet, säger Jonas Hellberg, Näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna GFR.

En boende i en normalstor bostadsrättstrea har under det senaste året inte sällan sett sina boendekostnader öka med 8 000 kronor i månaden. Motsvarande för en hyresrätt, med årets yrkande, ligger på cirka 800 kronor.

Även hyresgästerna förväntar sig höjda hyror. I en aktuell Novusmätning*, på uppdrag av Fastighetsägarna, uppger 82 procent av de tillfrågade hyresgästerna att de förväntar sig en höjning som är lika stor eller större än föregående år. Av dem som förväntar sig mer i hyreshöjning än förra året uppger sex av tio hyresgäster att de skulle ha lätt för att klara det ekonomiskt. En av tio hyresgäster uppger att skulle ha mycket svårt att klara en större höjning än förra året.

- Undersökningen visar att hyresgästerna är förberedda på att hyran kommer att behöva höjas mer än vad vi varit vana vid de senaste åren. Men för de hyresgäster som befinner sig i en väldigt ansträngd ekonomisk situation måste det finnas ett starkt socialt skyddsnät, till exempel behöver bostadsbidraget utvecklas och moderniseras, säger Jonas Hellberg.

Även om förhandlingarna förväntas bli tuffa hoppas Fastighetsägarna att årets förhandlingar kan bli klara snabbare än tidigare år. Bakgrunden är de tidsfrister och den tvistelösning som sedan årsskiftet införts och som nu kan tillämpas för första gången i händelse att parterna inte kommer överens. Därtill finns en vägledning för förhandlingarna som parterna gemensamt utarbetat. Fastighetsägarna hoppas därför att förhandlingarna ska avslutas i god tid innan årsskiftet, så att hyresgästerna vet hur hög hyran blir inför nästa år.

*Undersökningen är genomförd bland 500 svenska hyresgäster och är gjord av Novus på uppdrag av Fastighetsägarna innan årets hyresförhandlingar inleddes (den 7 -12 september 2023).  Målgruppen är personer i åldrarna 18-84 år som hyr sitt boende i första hand. Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel.

Omsättningen ökar stort i Täby centrum7.2.2024 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Idag presenteras Cityindex Täby 2023. Cityindex är en rikstäckande kartläggning som mäter den kommersiella utvecklingen i – och gör jämförelser mellan – Sveriges stadskärnor. Täbys stadskärna, det vill säga området närmast Täby centrum, som är en av stadskärnorna i kartläggningen, ökade med 12 procent år 2022. Det är högre än andra jämförbara regionala stadskärnor. Trots en hård konkurrenssituation i regionen går det bra för Täby centrum.

Sundbybergs centrum ökar i omsättning och befäster sin position som handelsnav7.2.2024 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Idag presenteras Cityindex Sundbyberg 2023. Cityindex är en rikstäckande kartläggning som mäter den kommersiella utvecklingen i – och gör jämförelser mellan – Sveriges stadskärnor. Sundbybergs stadskärna, det vill säga Sundbybergs centrum som är en av stadskärnorna i kartläggningen, ökade med åtta procent Det är högre än andra jämförbara regionala stadskärnor. Trots denna positiva trend visar Cityindex Sundbyberg att handeln tappar omsättning till andra kommuner.