Installationsbranschen bromsar in

Idag släpps Installatörsföretagens konjunkturrapport, Marknadsläget. Rapporten visar på en inbromsning i installationsbranschen med 9 procent för 2023. Det riskerar att få negativa effekter för AB Sverige. Energieffektiviseringstakten måste exempelvis öka om vi ska klara energiomställningen, hålla nere elpriserna och minska klimatavtrycket. Men då krävs ökad politisk handlingskraft.

Johnér

Tvärniten för bostadsbyggandet och nedgången i konjunkturen har en negativ påverkan på installationsbranschen. Sammantaget visar rapporten att installationsmarknaden under 2023 har minskat med 9 procent. De branscher vars marknadsvolym har drabbas hårdast är ventilationsbranschen med en nedgång på 14 procent samt värme och sanitet med en nedgång på 13 procent. Även elinstallationer har minskat med 9 procent.

- Även om installationsbranschen inte är lika hårt drabbad av lågkonjunkturen som andra branscher så ser vi en inbromsning. Installationsbranschen är nyckeln för att vi ska klara av energiomställningen och med hjälp av energieffektiviserande åtgärder kan vi på sikt åstadkomma sänkta elpriser för hushållen. Därför är denna nedgång bekymmersam, säger Ola Månsson, vd Installatörsföretagen.

De tre installationsåtgärder som de tillfrågade företagen i rapporten anser ha störst potential för att kunna minska energianvändningen är: styr och reglersystem, värmeåtervinning inom ventilation, solpaneler och värmepumpar. Men dessa åtgärder kräver ofta stora investeringar från hushållen. Någonting som har försvårats i och med det ökande ränteläget.

- Satsningen som regeringen har genomfört för att utöka rotavdraget är ett steg i rätt riktning, men behöver permanentas och lyftas till 50 procent av arbetskostnaden för att minska risken att konsumenter köper svarta jobb. Om vi ska lyckas att hålla nere elpriserna för hushållen och ställa om energisystemet måste det ske mycket större energieffektiviseringssatsningar från politiskt håll. Speciellt nu när köpkraften hos många hushåll är kraftigt försämrad, avslutar Ola Månsson.

Läs mer om Installatörsföretagens konjunkturrapport här.

Ola Månsson, vd Installatörsföretagen

Installatörsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för installationsbranschen och en del av Svenskt Näringsliv. Vi representerar 3 700 medlemsföretag med närmare 56 000 medarbetare som installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi finns i våra medlemsföretags vardag och jobbar för deras framtid. Hos oss samlas företag som steg för steg gör världen mer hållbar genom elektrifiering, energieffektivisering och smarta installationer. Det är vi som gör energi- och klimatomställningen möjlig.

Utvidgat lönegolv försenar elnätsutbyggnaden17.4.2024 10:55:06 CEST | Pressmeddelande

Fram till 2033 räknar Svenska Kraftnät med att det krävs investeringar i elnäten på omkring 170 miljarder kronor. Samtidigt riskerar ett nytt lönegolv för arbetskraftsinvandrare att leda till att tio procent av de elektriker som bygger och underhåller Sveriges elnät får lämna Sverige. Detta blir ett dråpslag för elnätsutbyggnaden och förslaget borde därför kastas i papperskorgen, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.

Byggkris spiller över på installationsbranschen – men ljusning finns8.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den totala installationsvolymen minskade med 10 procent under 2023 och kommer att fortsätta minska något under 2024, det visar Installatörsföretagens senaste konjunkturrapport Marknadsläget. Det halverade bostadsbyggandet får effekter på installationsbranschen och många företag skiftar nu fokus från nybyggnation till andra verksamhetsområden. Samtidigt visar rapporten att de norrländska industrisatsningarna innebär en mer positiv utveckling för branschen i norr.