Skogsindustrierna värvar presschef

Skogsbolagens branschorganisation förstärker sitt opinionsarbete genom att rekrytera Alexander Orlinge som presschef. Han kommer närmast från en liknande roll på Sveriges Ingenjörer.

Alexander Orlinge, ny presschef hos Skogsindustrierna.
Alexander Orlinge, ny presschef hos Skogsindustrierna. Pressbild Skogindustrierna/foto: Björn Leijon

– Att få vara med på den framtidsresa som Skogsindustrierna gör känns oerhört inspirerande. Svensk skogsindustri är en av landets viktigaste näringar och medlemsföretagens verksamheter möjliggör en hållbar utveckling. Branschens kraft, kunskap och fokus framåt är på många sätt unik. Det ser jag fram emot att få bidra till, säger Alexander Orlinge.

Alexander var senast presschef för Sveriges Ingenjörer men har även haft uppdrag som kommunikationsansvarig för Industrirådet. Han har tidigare bland annat jobbat som konsult på kommunikationsbyrån Gullers Grupp och har examen i strategisk kommunikation.

Presschefsrollen är nyinrättad på Skogsindustrierna, som företräder företag som förädlar trä till fossilfria och förnybara produkter. Nyligen lanserades Skogsindustrins Framtidsagenda - en gemensam kraftsamling av branschen för hållbar utveckling med tre löften som berör klimat, cirkularitet och biologisk mångfald.

Alexander Orlinge tillträdde sin nya tjänst den 1 oktober.

Ny europeisk undersökning: Stor oro för ekonomi och klimat - låg kunskap om Europas skogar6.5.2024 07:58:59 CEST | Pressmeddelande

Den egna ekonomin följt av klimatförändringar är de enskilt viktigaste frågorna för européer. En majoritet tycker att det är mycket viktigt att ersätta fossila med biobaserade produkter för att möta de globala hållbarhetsmålen. Mest positiv till dessa produkters klimatnytta är man i Sverige. Det visar en ny stor europeisk undersökning genomförd på uppdrag av Skogsindustrierna.