Sveriges Lärare

Stora skillnader i gymnasiebehörighet över landet

Dela

Var du bor och vilken skola du går i spelar stor roll för dina chanser att klara grundskolan med godkända betyg. I över 70 skolor saknar över en tredjedel av niorna gymnasiebehörighet.

– Den svenska skolan ger inte elever likvärdiga förutsättningar, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.

Av de elever som gick ut grundskolan läsåret 2022/23 uppnådde 85 procent gymnasiebehörighet. Det är ungefär samma nivå som året innan.

Men skillnaderna inom landet är stora. Bland landets drygt 1700 grundskolor finns det 70 skolor där mer än en tredjedel av eleverna inte uppnår gymnasiebehörighet och ett tiotal där inte ens hälften gör det. Merparten av dessa skolor finns i de stora städerna. Bara i Göteborg finns sex grundskolor där färre än hälften gick ut nian med gymnasiebehörighet.

Positiv utveckling

En försiktigt positiv utveckling är att behörigheten faktiskt ökat något på de skolor som legat lågt. Läsåret 2021/22 fanns det 90 skolor där mer än en tredjedel av eleverna saknade gymnasiebehörighet.

– Alla elever ska ha samma chans att lyckas, oavsett var de bor. I dag ser vi hur svensk skola slits isär och det är totalt oacceptabelt. När kommuner sparar in på skolan blir det ännu tydligare att staten måste ta över finansieringen av skolan, så att alla elever kan få en likvärdig skola, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare. 

Det finns också stora skillnader mellan kommuner. I till exempel Haparanda, Vansbro och Hällefors missar över en tredjedel av alla niondeklassare behörighetskraven, medan det finns andra kommuner där alla, eller nästan alla, elever klarar dem. I topp finns välbärgade kommuner som Danderyd och Vellinge, men också Arjeplog där kommunens samtliga 22 nior blev behöriga till gymnasiet förra läsåret. 

Krävs resurser

Se listan över de kommuner med högst respektive lägst gymnasiebehörighet längre ner.

– För att elever ska kunna lyckas krävs lärare med rätt behörighet och särskilt stöd till de som behöver det. Det bästa receptet för att öka gymnasiebehörigheten i sin kommun är att satsa på en god arbetsmiljö för att kunna behålla och attrahera lärare och att se till att de nödvändiga resurserna finns på plats, säger Åsa Fahlén. 

För att en elev ska vara behörig att söka till yrkesprogram krävs godkänt betyg i ämnena svenska (eller svenska som andraspråk), engelska och matematik, samt i fem ytterligare ämnen, totalt åtta stycken. 

Se behörigheten i alla kommuner och län här. 

Här nedan finns de kommuner med högst respektive lägst andel gymnasiebehörighet. 

Kommun

Andel som nådde gymnasiebehörighet, 2022/23

Antal elever

Arjeplog

100%

22

Danderyd

98%

545

Vellinge

96%

506

Lomma

96%

400

Nykvarn

96%

158

Staffanstorp

96%

358

Nacka

94%

1 580

Lidingö

94%

630

Mörbylånga

94%

180

Täby

94%

1 380

Kommun

Andel som nådde gymnasiebehörighet, 2022/23

Antal elever

Haparanda

56%

110

Vansbro

61%

83

Hällefors

67%

75

Markaryd

67%

102

Perstorp

67%

87

Emmaboda

68%

101

Söderhamn

69%

278

Töreboda

69%

110

Åtvidaberg

70%

119

Högsby

70%

43

Kontakter

Om Sveriges Lärare

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna17.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna. Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye