Fastighetsägare backar om dubbelhöjningen i Malmö

Konflikten om de dubbelhöjda hyrorna i Malmö är nu över. Hyresgästernas protester och samtal mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägarna har lett till att Heimstaden, Willhem, Victoriahem och Trianon nu backar från kravet på en extra hyreshöjning under 2023. Den hyreshöjningen kommer inte att ligga till grund för hyrorna som förhandlas 2024 och inga fler påtryckningar ska ske för att få fler hyresgäster att betala den nya, oförhandlade hyran.

Malmö från luften
Fastighetsägare backar om dubbelhöjningen i Malmö Collab Media

Den viktigaste delen i överenskommelsen handlar om att vid hyresförhandlingarna inför 2024 ska parterna utgå från senast förhandlad hyra. Det innebär att de hyresgäster som betalade fastighetsägarnas direktavisering (avin med en högre, oförhandlad hyra) kommer att få en motsvarande lägre höjning inför nästa års hyra. Annars brukar beloppet i en direktavisering fortsätta ligga till grund för hyreshöjningar även framöver.

– Hyresgästerna har dragit ett tungt lass det här halvåret – vi kan inte göra det helt ogjort men genom den här överenskommelsen hoppas vi kunna skapa ett lugn och en trygghet hos de boende. Det här visar också att det lönar sig att stå upp för varandra. Alla de hyresgäster som vägrat låta sig pressas står trygga kvar. Ingen av dem kommer kallas till hyresnämnden och ingen har riskerat sitt hyreskontrakt, säger Håkan Björkenklev, regionordförande i Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Enligt överenskommelsen kommer inkassokrav som initierats med anledning av direktaviseringen dras tillbaka och inga hyresgäster kommer att kallas till hyresnämnden som följd av att de inte betalat den nya, oförhandlade hyreshöjningen. Hotet om hyresnämnden har varit ett påtryckningsmedel från fastighetsägarna för att få hyresgäster att betala den direktaviserade hyran.

Efter att de fyra hyresvärdarna direktaviserade under sommaren har Hyresgästföreningen organiserat de berörda hyresgästerna, som kampanjat intensivt mot dubbelhöjningarna. Det har skett bland annat genom samtal med grannar, informationsinsatser och dialog med de berörda fastighetsägarna.

– Tusentals Malmöbor som fick en direktavisering tog beslutet att betala den gamla, förhandlade hyran. Det har varit en tuff och utsatt position men det är tack vare dem vi har kunnat sätta press på fastighetsägarna. Att upp till en tredjedel låter bli att betala den nya hyran är en hög och glädjande siffra, och vi vill tacka alla som har gjort en insats under det senaste halvåret för att sprida information och stöd till sina grannar, säger Joel Nordström, ordförande i Hyresgästföreningen Malmö västra och kampanjansvarig.

I tillägg har fastighetsägarna ensidigt åtagit sig att kompensera de hyresgäster som betalat den högre, oförhandlade hyran under året. Det innebär att de hyresgästerna kommer att få motsvarande summa som de betalat in utöver den gamla, förhandlade hyran kompenserad, dock först under 2024. Hur kompensationen sker varierar mellan fastighetsägarna. Till dess ska man som hyresgäst fortsätta betala den hyra som man har i dagsläget. Det gäller både de som betalat den nya, oförhandlade hyran och de som betalat den gamla, förhandlade hyran.

Under de närmaste dagarna kommer berörda medlemmar få personlig information utskickad till sig. Information kommer även att gå till de personer som har anmält sig som trappkontakter under kampanjen mot dubbelhöjningen.

Överenskommelsen i korthet

• Förhandlingsöverenskommelse för generell hyresjustering gällande år 2024, för berörda fastigheter i fastighetsägarnas fastighetsbestånd i Malmö, skall utgå från senast förhandlad hyra. Det innebär att de hyresgäster som betalade den oförhandlade hyreshöjningen på 1,75 %, från 1 juli eller vid senare tidpunkt, ska få en hyresjustering som är 1,75 procentenheter lägre än den kommande överenskomna generella hyresjusteringen för 2024. På så sätt kommer alla hyresgäster få samma justering i förhållande till den senaste förhandlade hyran.

• Generell hyresjustering för år 2024 skall gälla året ut. Nästa generella hyresjustering kan således ske tidigast per 2025-01-01. Undantag görs för standardförbättrande åtgärder och bruksvärderingar under perioden.

• Fastighetsägarna avstår från att inlämna ansökan om fastställande av ny hyra till hyresnämnden.

• Fastighetsägarna ska stötta verksamheter som är till gagn för de boendes trygghet, trivsel och engagemang i berörda fastigheter.

• Parterna avser att innan 15 mars 2024 teckna uppdaterade förhandlingsordningar.

Bakgrund
I slutet av mars krävde flera privata fastighetsägare i Malmö en extra hyreshöjning från 1 juli 2023. Hyresgästföreningen vägrade acceptera kraven eftersom hyresförhandlingarna för 2023 redan var avslutade. Då gick fyra av hyresvärdarna vidare och direktaviserade sina hyresgäster vilket innebar att cirka 12 600 hushåll fick en andra hyreshöjning under året. Hyresgästföreningen uppmanade alla hyresgäster att inte betala den nya, oförhandlade hyreshöjningen vilket upp till en tredjedel av hyresgästerna följde, en ovanligt hög siffra i direktaviseringssammanhang.

Pressjour södra SkåneHyresgästföreningen södra Skåne

Södra Skåne omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Lund, Malmö, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Skurup, Sjöbo, Tomelilla, Ystad och Simrishamn.

Tel:0104592300press.sodraskane@hyresgastforeningen.se

Malmö från luften
Fastighetsägare backar om dubbelhöjningen i Malmö

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Södra Skåne

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Södra Skåne