Elgiganten

Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik

Dela

Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.

Bildtext: Många gamla mobiltelefoner innehåller pinsamheter som borde skrotas och gå till återvinning.
Bildtext: Många gamla mobiltelefoner innehåller pinsamheter som borde skrotas och gå till återvinning.

Oroväckande många svenskar lämnar inte in sina gamla mobiltelefoner, läsplattor eller bärbara datorer för återvinning när de inte längre används - det visar Internetstiftelsens senaste rapport. Anledningen till att enheterna lämnas kvar i byrålådan är rädsla för vilken information som finns kvar på enheterna. Med glimten i ögat vill Elgiganten därför göra svenskarna påminda om att kedjan tar emot återvinning av e-avfall – och att personlig information hanteras på ett tryggt och säkert sätt. Konsumenterna behöver inte vara oroliga, deras gamla pinsamheter kan bli ett minne blott.

- Konceptet bygger på insikten om att våra gamla elektronikprylar ofta innehåller gamla minnen och pinsamheter. Som det där sms:et som chefen råkade få av misstag, eller gamla bilder från festresan som man helst vill glömma. Med den här informationskampanjen vill få fler svenskar att skrota sina gamla elektronikprylar (och pinsamheter) hos Elgiganten, där all data rensas samtidigt som viktiga mineraler och komponenter tas tillvara på, säger Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef på Elgiganten.

Informationskampanjen lanseras i samband med International E-Waste Day som äger rum den 14 oktober, en dag som belyser det växande problemet med elektroniskt avfall och främjar ansvarsfull hantering av e-avfall. Kampanjen genomförs i samarbete med insamlingsföretaget Recipo. Elektroniken som enkelt kan lämnas in på någon av Elgigantens 177 varuhus återvinns i låsta återvinningskärl från Recipo där all data rensas från enheterna innan de återvinns.

Ansvarig byrå för koncept och produktion är Narva Communications. Kampanjen går brett i hela landet och kommer synas i DOOH, print och i sociala medier.

Arbetsgrupp 
Elgiganten: 
Linnea Cederquist, PR- och kommunikationschef
Respina Gholinia, tf PR- och kommunikationschef
Maria Elmgren, Marknadskoordinator
Tony Ottebjer-Winkler, Drift- och hållbarhetschef
Linda Granat, Designer

Narva Communications:
Jarl Fernaeus, Art Director
Axel Brattberg, Copywriter
Jimmy Lindroos, Grafisk designer
Alex Wennerholm, Motion Designer
Erika Wessman, Produktionsledare
Anna-Karin Grenninger, Kundansvarig

Kontakter

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen22.11.2023 09:50:00 CET | Pressmeddelande

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Elgiganten hyllar egentid i stor varumärkeskampanj17.10.2023 09:15:14 CEST | Pressmeddelande

Egentid visar sig vara avgörande för svenskarnas välbefinnande och gör dem till en bättre version av sig själva. Elgiganten lanserar nu en stor varumärkeskampanj med fokus på att hylla alla dem som prioriterar sin egentid – och således investerar i sig själva. Kedjan visar hur elektronikprodukterna som de säljer både skapar underhållning och möliggör för den egentid som många behöver i sin vardag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye