Aftonbladet skapar AI-nav för framtidens journalistik

Aftonbladet storsatsar på journalistik och artificiell intelligens. Sju medarbetare ska i ett nytt AI-nav på heltid utforska den nya tekniken och vad den kan göra för journalistiken. Den tvärfunktionella gruppen ska utforska, testa och implementera AI i Aftonbladet för att göra arbetet mer effektivt och upplevelsen för användarna mer relevant.

Martin Schori, biträdande redaktionschef, Katarzyna Rosiak, utvecklare, Mikaela Saletti, UX/design, Konrad Cronsioe, sidredaktör, Emilia Cederholm, breakingchef Sportbladet, Patrik Syk, poddproducent, Oleksandr Derechei, utvecklare, Moa Gårdh, produktchef och Elin Wieslander, onlineredaktör. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

– För oss är det viktigt att inte bara hänga med – utan leda den här utvecklingen, säger Martin Schori, bitr redaktionschef på Aftonbladet.

Aftonbladets nya AI-nav är en tvärfunktionell projektgrupp med sju medarbetare från nyhets-, sport- och poddredaktionen, samt utvecklingsteamet. De sju frikopplas från sina ordinarie jobb för att på heltid arbeta i AI-navet.

Gruppen ska ha fullt fokus på att identifiera, experimentera och implementera AI-lösningar i arbetet på Aftonbladet. Det kan handla om nya verktyg och tjänster men också genomlysa avdelningarnas arbetsprocesser för att göra jobbet mer effektivt – och roligare.

Navet ska också säkerställa att Aftonbladet använder AI på ett ansvarsfullt och transparent sätt.

– AI har tagit världen med storm och alla mediehus undersöker nu hur vi kan använda oss av det. Aftonbladet har en tradition av att ligga i framkant och navet är ett sätt att fortsätta göra det, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.

Målet är inte bara att optimera hur vi arbetar idag utan också att hitta helt nya sätt att leverera journalistik till läsare, lyssnare och tittare.

AI-navet projektleds av Emilia Cederholm, vars ordinarie roll är breakingchef på Sportbladet.

–  Det är ett mycket spännande projekt och jag ser fram emot att jobba med det här superladdade och duktiga teamet som nu får chansen att dyka ner i AI-världen och sedan ta vidare det ut till hela Aftonbladet och vår publik, säger hon.

Sedan AI-boomen i vintras har Aftonbladet lanserat flera initiativ med hjälp av ny teknik. Bland annat har ett verktyg tagits fram som sparar tid och resurser för journalisterna, exempelvis automatisk textning av videos och ett transkriberingverktyg som på sekunder omvandlar ljud till text. Dessutom har Aftonbladet AI-genererade sammanfattningar i utvalda artiklar på Aftonbladet.se.

– Teknik är så klart inte ett mål i sig utan ett verktyg för att uppnå målet: en modern och effektiv nyhetstjänst. Navet kommer vara en bärande del i detta. Det känns väldigt kul att vi kan göra en sån här stor satsning med kompetenta och härliga kollegor, säger Martin Schori.

Aftonbladets AI-nav
Emilia Cederholm, projektledare
Katarzyna Rosiak, utvecklare
Mikaela Saletti, UX/design
Konrad Cronsioe, sidredaktör
Patrik Syk, executive poddproducent
Oleksandr Derechei, utvecklare
Elin Wieslander, onlineredaktör.
Gruppen stöttas av Moa Gårdh, produktchef och representant för Aftonbladets ledningsgrupp och Martin Schori, biträdande redaktionschef och representant för redaktionsledningen.

Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Moa Gårdh, produktchef, Aftonbladet. Telefon: 073-739 97 15. E-post: moa.gardh@schibsted.com.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.